Dacă v-ați gândit vreodată că angajatorul vostru vă supraveghează, este posibil să nu greșiți.
Unele companii folosesc instrumente de supraveghere la locul de muncă pentru a ține sub observație forța de muncă, fie pentru a vedea productivitatea angajaților sau pentru a monitoriza prezența și plecarea de la birou.
Modurile în care companiile își spionează angajații
Acces cu cardul
Mulți angajați folosesc carduri pentru a intra sau ieși din birourile lor, iar aceste date au devenit o mină de aur pentru companii.
Pe măsură ce compania intensifică eforturile pentru revenirea la birou (RTO), Amazon a început să urmărească și să împărtășească înregistrările individuale de prezență la birou, a relatat Eugene Kim de la Insider. Angajații pot vedea propriul lor “Raport al cardului” pe un tablou de bord intern care arată numărul de zile în care au intrat cu cardul în fiecare săptămână și pentru fiecare dintre ultimele opt săptămâni.
Această mișcare reprezintă o schimbare față de o politică veche de a urmări doar datele agregate și anonimizate privind prezența la birou, pe care Amazon spunea că le împărtășea cu managerii, în principal în scopuri de siguranță și planificare.
“Acest instrument oferă angajaților și managerilor vizibilitate în zilele în care au accesat un sediu corporate cu cardul”, a declarat anterior purtătorul de cuvânt al Amazon, Rob Munoz, pentru Insider într-un e-mail.
“Informațiile vor ajuta la ghidarea conversațiilor, după cum este necesar, între angajați și manageri cu privire la venirea la birou alături de colegii lor.”
De asemenea, Goldman Sachs a folosit cardurile de identificare ale angajaților pentru a urmări cine merge la birou și, în cele din urmă, pentru a ajuta la monitorizarea angajaților care nu lucrează suficient la birou, a relatat Insider anul trecut.
JPMorgan a făcut același lucru, utilizând astfel de date de pe cardurile de acces pentru a genera rapoarte speciale pe care managerii le folosesc apoi pentru a impune cotele de prezență la birou, inclusiv prin intermediul apelurilor și e-mailurilor de la liderii superiori către angajații care nu se conformează.
Tabloul de bord al JPMorgan “furnizează procentul de zile în care angajații au fost la birou din zilele posibil eligibile”, se precizează într-o descriere de pe intranetul companiei.
“Uitați-vă la acest lucru și comparați cu ceea ce solicitați echipei dvs. De exemplu, dacă echipa dvs. trebuie să fie prezentă 3 zile pe săptămână, acest număr ar trebui să fie de 60%”, a spus o postare scursă pe intranet, menționând că înregistrările sunt accesibile directorilor de gestionare și executivi.
Taste apăsate, utilizare internet și chiar acces la webcam
Software-ul de urmărire a timpului angajaților poate oferi companiilor o privire la ceea ce fac angajații pe laptopurile lor, și a devenit mai popular în era muncii la distanță.
Carlo Borja, manager de marketing de conținut pentru compania de analiză a muncii Time Doctor, a declarat pentru Insider că software-ul lor furnizează tablouri de bord în timp real și rapoarte de progres cu privire la nivelurile de productivitate ale angajaților, inclusiv lucruri precum ora de intrare și ieșire, pauzele și utilizarea internetului și a aplicațiilor. Un instrument Time Doctor permite chiar întreprinderilor să facă capturi de ecran și înregistrări video ale ecranelor angajaților.
“Contribuim la oferirea liniștii de spirit companiilor cu ajutorul analizei productivității”, a declarat el anterior pentru Insider.
Unele software-uri de urmărire a angajaților oferă, de asemenea, posibilitatea de a înregistra tastările angajaților sau chiar de a activa microfoanele sau camerele web ale acestora fără ca ei să știe.
JPMorgan folosește un sistem numit “Workforce Activity Data Utility”, sau WADU, pentru a colecta date mai cuprinzătoare.
Sistemul poate vedea totul, de la cât timp petrec angajații în apeluri Zoom, e-mailuri și foi de calcul, până la când rezervă locuri în birou, a relatat Reed Alexander de la Insider anul trecut.
Așa-numitul “bossware” (software-ul sau tehnologiile folosite de către angajatori pentru a monitoriza și supraveghea activitățile angajaților lor în timpul orelor de muncă) a devenit mai popular în era muncii la distanță.
Într-un sondaj realizat de ResumeBuilder.com în luna martie, la care au participat 1.000 de lideri de afaceri din SUA, 96% dintre respondenții din organizațiile cu o forță de muncă predominant la distanță sau hibridă au declarat că firmele lor folosesc un fel de software de monitorizare a angajaților. Înainte de pandemie, doar 10% dintre aceste companii făceau acest lucru, arată sondajul.
Senzori care urmăresc locația angajaților în birou
Unii angajatori pot chiar să țină evidența locurilor în care angajații își petrec cea mai mare parte a timpului în birou. Compania australiană XY Sense vinde senzori care pot fi montați pe tavan pentru a scana o suprafață de birou și pentru a identifica zonele intens circulate sau subutilizate, teoretic pentru a aloca mai bine spațiul.
Directorul executiv Alex Birch a declarat pentru Insider că dispozitivele nu identifică indivizii, ci îi reprezintă sub formă de puncte pe un ecran.
“Nu este vorba despre Big Brother sau despre monitorizarea cuiva. De fapt, este vorba despre înțelegerea exactă a modului în care se utilizează spațiul”, a declarat el.
Pauze la aparatele pentru apă
Dispozitivele care furnizează și răcesc apa potabilă pot furniza chiar date angajatorilor.
Un producător de aparate de apă aromată înregistrează cât de des folosesc angajații aparatele. Cofondatorul Sean Grundy a declarat pentru Insider că, din aceste date, compania a putut observa că mai mulți angajați ajung la birou înainte de ora 9 dimineața sau rămân după ora 5 seara decât înainte de pandemie. (ziare.com)