După ce au auzit că prețul la uleiul de floarea soarelui va crește, oamenii au format cozi uriașe la magazinele din țară. Majoritatea supermarketurilor riscă să fie sancționate de ANPC după ce au ascuns produsele de pe raft și i-au speriat pe români.
Creșterea prețului la uleiul de florea soarelui i-a făcut pe români să fugă în magazine. Aceștia au luat cu asalt rafturile supermarketurilor în weekend și au umplut cărucioarele.
Oamenii au ales sortimente cât mai ieftine, iar produsele au dispărut rapid. Autoritățile garantează că există ulei pentru toată lumea. “Cantitatea maxim achiziționată este de trei baxuri/client”. Acesta este mesajul pe care vânzătorii l-au transmis clienților.
Și alți comercianți au anunțat că românii pot achiziționa ulei, făină, orez ori zahăr în cantitate limitată. Reprezentanții magazinelor au declarat că au luat această măsură pentru a se asigura că toți oamenii vor avea parte de produse, mai ales după ce majoritatea au luat mai mult decât aveau nevoie.
Asrian Chesnoiu, ministrul Agriculturii: ”A fost speculată emoția oamenilor. Orice magazin își face analiză pe baza istoricului de vânzare. Evident că dacă apare consum mai mare, orice comerciant ia măsuri să limiteze pe perioadă scurtă cantitatea până își reface stocurile.”
Asociația Marilor Rețele Comerciale din România a declarat : “Magazinele pot lua măsuri punctuale și temporare de limitare a cantității comercializate pentru anumite produse, în scopul descurajării speculei, precum și asigurării aprovizionării echilibrate a întregii populații.”
ANPC va lua măsuri
Cu toate astea, ANPC consideră că responsabilii magazinelor nu au procedat corect, iar clienții nu trebuie să fie condiționați. Este vorba despre “comportament comercial incorect”, spun și reprezentanții ministerului Economiei. Supermarketurile riscă să fie sancționate.
LEGE nr. 363 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor
Sursă: Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor
Articolul 4(1) O practică comercială este incorectă dacă:
a) este contrară cerinţelor diligenţei profesionale;
b) deformează sau este susceptibilă să deformeze în mod esenţial comportamentul economic al consumatorului mediu.
Reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor au declarat că au început controalele în magazinele fizice, dar și în cele din online. Autoritățile au mai asigurat că există produse suficiente pentru clienți.
Adriasn Mitroi, analist economic, profesor de finanțe comportamentale: ”Nu are sens – cât ar putea să crească pet-ul, ca să facă această mișcare a ta rentabilă? Timpul petrecut, benzina până acolo, mai ai ulei în cămară la momentul asta. Ce ai făcut? Vei pune peste 6 luni de zile uleiul copiilor deja ușor rânced în tigaie.”, potrivit stirileprotv.ro. (sursa)