România pare să fi dobîndit acea perspicacitate ascunsă pe care producătorii de armament își bazează vînzările. Ca stat NATO aflat în zona de risc, aproape de conflictul cu Rusia, România trebuie să cumpere avioane F16 vechi, cu vîrsta de peste 40 de ani, în timp ce aliații ei, statele aflate la mare depărtare de inamic, folosesc noile și modernele F35 de ultimă generație.

E o gîndire contraintuitivă și relativistă, dar tocmai de aceea valoroasă, fiindcă nici dușmanul nu mai înțelege nimic. În esență, pare că NATO vrea să nu-i vadă pe ruși respinși din prima cu avioane de ultimă generație, ci mai întîi obosiți de atîtea victorii împotriva unor aparate depășite.

Prin urmare, cumpărăm 32 de aparate din Norvegia cu 354 de milioane de euro, adică la 11,1 milioane bucata. Dacă le luam nou-nouțe, prețul începea de la 12 milioane de dolari, adică de la 9,8 milioane de euro. După cum se vede, am început înarmarea cu mărinimia caracteristică poporului nostru ospitalier.

Dar stați așa, că și aparatelor noi, și celor vechi li se fac reparații și li se adaugă echipamente în funcție de nevoi, iar atunci prețul crește. În cazul lotului norvegian, de exemplu, îmbunătățirea costă 3,1 milioane de euro pe aparat. Dacă comparăm cu 20 de milioane de euro, adică cu prețul unei modernizări complete, pe care SUA o oferă aparatelor noi, înțelegem că avioanele noastre sînt îmbunătățite în glumă, doar pentru a da încredere piloților ruși.

Mai trebuie spus că statele occidentale, în majoritatea lor, renunță la F16 și trec la F35. Pe măsură ce fac asta, trebuie să scape de bătrînele aeronave construite în anii ’70-’80. Danemarca, de pildă, a încercat să-i bage Turciei pe gît 24 de old-timer-e (Turcia a fost scosă de la porția de F35 după ce a cumpărat rachete de la ruși). Dar Erdogan a refuzat și a cerut aparate F16 noi, direct din SUA.

Dacă negociatorii Ministerului Apărării se uitau un pic pe net, găseau imediat avioane F16 de vînzare echipate la nivel NATO și gata de luptă. De pildă, compania Jordan din Florida vinde F16 în condiția MLU (Mid-Life-Update), cu echipament NATO complet operational, la prețul de 8,5 milioane de dolari, adică 7,5 milioane de euro. Față de 14,2 milioane de euro, cît ne costă second-hand-ul luat de la norvegieni, e la jumătate. La 32 de aparate se făcea o economie de 214 milioane de euro, bani de care ne puteam cumpăra trei F35 noi. Pe care să le vindem imediat la jumătate de preț, ca să ne păstrăm reputația. (catavencii.ro)

Articolul precedentAtenție părinți! Petardele, posibilă cauză a incendiului din Constanța, care a distrus un bloc și agoniseala de o viață a mai multor familii. Se aud și în Oradea, tot mai des!
Articolul următorVaccinul ne poate proteja individual, dar numai TESTAREA îi poate proteja și pe ceilalți! Țările UE renunță la certificatul de vaccinare și cer, pe rând, adeverința de testare, singura relevantă în momentul călătoriei