Probleme majore pe piața de energie electrică și gaze naturale din cauza unei Ordonanțe de urgență dată anul trecut de Guvern care a interzis deconectarea/debranșarea de la alimentarea cu energie electrică și gaze naturale pe perioada stării de alertă. La un an de la implementare, furnizorii reclamă că nu mai pot susține măsura: peste 200.000 de români aveau restanțe de circa 249 de milioane de lei la plata energiei electrice și gaze naturale la sfârșitul lunii mai din acest an. Guvernul vrea să corecteze joi prin OUG această situație.

O Ordonanța de Urgență dată anul trecut de Guvern pentru reglementarea unor măsuri, începând cu data de 15 mai 2020 în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS CoV-2 a provocat dificultăți majore pe piața de energie electrică și gaze naturale.

Mai exact, prin art. 72, alin (1) din OUG nr. 70/2020, Guvernul a prevăzut că:

  • „pe perioada stării de alertă, operatorii de transport și distribuție energie electrică și gaze naturale asigură continuitatea furnizării serviciilor, iar în situația în care este incident un motiv de debranșare/deconectare, amână efectuarea acestei operațiuni până la încetarea stării de alertă.”

Ce efecte a avut această măsură în aproximativ un an

Guvernul are pe ordinea ședinței de joi un alt OUG care să abroge această măsură care în aproximativ un an de aplicare a afectat activitățile tuturor participanților din piețele aferente acestui sector, respectiv ale furnizorilor, operatorilor de distribuție și de transport, precum și ale producătorilor de energie electrică și de gaze naturale, se arată în Nota de fundamentare la acest proiect de OUG.

  • “Deși amânarea debranșărilor/deconectărilor prevăzută la art.72, alin.(1) din Ordonanța de Urgență nr. 70/2020 vizează expres doar operatorii de transport și operatorii de distribuție, impactul acestei reglementări se răsfrânge cu prioritate asupra furnizorilor de energie electrică și de gaze naturale, aceștia ajungând în imposibilitatea de a acționa pentru încasarea contravalorii energiei electrice sau a gazelor naturale furnizate.
  • În aceste condiții, din cauza lipsei lichidităților generată de neplată, furnizorii sunt obligați să transfere către distribuitori și transportatori contravaloarea tarifelor de transport și de distribuție la termenele scadente, indiferent de data încasării contravalorii facturilor emise către clienții finali.
  • Neîncasarea sumelor aferente de la clienții finali s-a resimțit în cascadă asupra tuturor părților implicate pe lanțul de alimentare, având în vedere că circa 90% din contravaloarea sumelor încasate de furnizori de la clienții finali reprezintă sume în transfer (costuri pass-through) către operatorii de distribuție, operatorii de transport și producători.
  • Astfel, riscurile asociate imposibilității de deconectare/debranșare în caz de neplată, și consecințele suportării de către operatorii implicați în alimentare a costurilor asociate furnizării în ansamblu au un impact negativ la nivelul întregii economii naționale.
  • În prezent, conform cifrelor prezentate de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei, AFEER – Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din Romania și ACUE – Federația Asociaților Companiilor de Utilități din România, numărul clienților finali casnici și non-casnici de energie electrică și gaze naturale care nu au achitat contravaloarea consumului de energie electrică și/sau de gaze naturale înregistrat în perioada vizată de amânarea debranșărilor/deconectărilor a ajuns la circa 209.000, cu un cuantum al debitelor restante de circa 249 mil. lei la sfârșitul lunii mai a.c.;
  • aferent energiei electrice, numărul clienților care nu și-au achitat facturile și nu au putut fi deconectați este de circa 173.000 la finalul lunii iunie a.c.”, se menționează în Nota de fundamentare.

Unii clienți finali au profitat de măsură, chiar dacă nu erau afectați de COVID-19: Ce probleme vor avea datornicii când starea de alertă va fi încheiată

În document, Guvernul precizează că “acest context legislativ a indus unora dintre clienții finali un comportament neadecvat în relația contractuală cu furnizorii, chiar și în situația în care nu au fost afectați de problemele create de COVID 19, generând pierderi din ce în ce mai mari pe întreg lanțul de producție transport-distribuție-furnizare energie electrică și gaze naturale.”

Problemele pentru datornici vor fi însă semnificative după ce starea de alertă se va încheia:

  • Menținerea actualelor prevederi stipulate la art. 72 alin. (1) al Ordonanței de Urgență nr. 70/2020, poate conduce la un număr semnificativ de debranșări/deconectări ale clienților finali debitori față de furnizorii de energie electrică și gaze naturale, imediat ce starea de alertă va fi încheiată, având în vedere că furnizorii au aplicat în această perioadă toate măsurile care preced deconectarea (avertizări, executare garanții, propuneri eșalonare, etc.).
  • În condițiile în care motivul deconectării este reprezentat de neplata facturilor, clienții finali aflați într-o astfel de situație nu vor putea încheia ușor noi contracte cu alți furnizori, din cauza unor posibile garanții majorate solicitate în cadrul noilor contracte de furnizare.
  • De asemenea, astfel de clienți finali nu vor putea fi preluați nici de către furnizorii de ultima instanță, motivat de deconectarea pentru neplata debitelor.
  • Mai mult, în cazul în care vor identifica soluții pentru plata debitelor restante, pentru reconectarea la rețelele de energie electrică și/sau de gaze naturale, respectivii clienți finali vor trebui să achite din nou taxa de racordare, conform legislației în vigoare.”, se precizează în nota de fundamentare a proiectului de OUG.

Datornicii vor avea 90 de zile pentru achitarea debitelor restante: În caz contrar, vor fi deconectați

Acestea sunt motivele pentru care Guvernul vrea joi să dea o noua Ordonanță de Urgență prin care să abroge prevederile art. 72, alin (1) din Ordonanța de Urgență nr. 70/2020, în vederea revenirii la prevederile legislative anterioare intrării în vigoare a Ordonanței de Urgență nr. 70/2020, care permit – în condiții contractuale reglementate – deconectarea clienților finali rău-platnici.

“De asemenea, este avută în vedere și includerea unei perioade de tranziție de 90 de zile, în timpul căreia clienții finali care au beneficiat de prevederile art. 72, alin (1) ale Ordonanței de Urgență nr. 70/2020 nu pot fi deconectati pentru debitele restante aferente perioadei de aplicabilitate ale respectivelor prevederi, aceștia având posibilitatea să identifice, împreună cu prestatorii de servicii din domeniile energie electrică și/sau gaze naturale și în funcție de situația proprie, soluții pentru achitarea debitelor restante.”, se mai arată în documentul citat. (HotNews.ro)

Articolul precedentPot să mă infectez cu două tulpini diferite de coronavirus?
Articolul următorÎntreprinzătorii acuză Guvernul că a uitat de ei. Investițiile cu bani europeni sunt blocate!