Cercetătorii sprijiniți financiar de UE au creat sisteme de parcare inteligentă care oferă locuitorilor din întreaga Europă un aer mai curat, mai multă verdeață și mai mult spațiu de joacă.
Atunci când transformarea Piazza del Popol Giost va fi finalizată, în decembrie, locuitorii din Reggio Emilia se vor plimba printr-o piață pietonală mărginită de copaci, care până de curând era doar o simplă parcare.
Renovarea pieței de 1.300 m2 face parte din planul mai larg de mobilitate urbană durabilă al acestui oraș din nordul Italiei și a beneficiat de sprijinul unei echipe de cercetători din 18 țări din Europa, care a primit finanțare din partea UE.
Ca parte a unei colaborări de cercetare denumite Park4SUMP, care s-a întins pe patru ani, cercetătorii au conlucrat pentru a aduce beneficii similare orașelor de pe întregul continent.
Aceștia au fost motivați de convingerea comună că gestionarea inteligentă a parcărilor este esențială pentru a face orașele mai atractive și mai sigure pentru cetățeni.
Mobilitate durabilă
Rezolvarea problemelor legate de parcările urbane – o provocare majoră pentru majoritatea orașelor de astăzi – este o parte-cheie a planurilor de mobilitate urbană durabilă (PMUD), o inițiativă la nivelul UE care își propune să aducă beneficii atât mediului, cât și locuitorilor.
În Reggio Emilia, se lucrează în prezent pentru a aduce modificări permanente configurației pieței. Folosind know-how-ul echipei de cercetare sprijinite financiar de UE, se va proceda etapizat, începând cu pietonizarea parțială și trecând apoi la interzicerea completă a autoturismelor.
„Aceasta este o parte importantă a strategiei noastre generale de îmbunătățire a calității vieții în Reggio Emilia”, spune Alberto Merigo, inginer și planificator de mobilitate pentru orașul cu circa 170.000 de locuitori.
Comisia Europeană încurajează autoritățile municipale să implementeze PMUD-uri în întreaga Europă, pentru a ajuta la abordarea unor provocări precum congestionarea traficului, poluarea fonică și a aerului, dar și siguranța rutieră.
Intenția este de a insufla noi tendințe în materie de mobilitate care să contribuie la reducerea numărului de autoturisme pe străzi, cum ar fi schemele de folosire în comun a autovehiculelor (car–sharing) și renunțarea progresivă la proprietatea individuală asupra autoturismelor.
Metode inteligente pentru parcări mai inteligente
Una dintre contribuțiile principale ale inițiativei a fost elaborarea unei metode specifice de auditare a strategiilor municipale pentru parcări, denumită ParkPAD.
ParkPAD ajută autoritățile locale să înțeleagă mai bine situația și să identifice ce poate fi îmbunătățit prin utilizarea chestionarelor online, a analizei datelor și a atelierelor, sub coordonarea unui auditor local în limba locală. De asemenea, oferă propuneri concrete în baza unui plan de acțiune adaptat în funcție de nevoile locale.
Cu peste 20 de ani de experiență în proiecte de transport durabil, Patrick Auwerx, coordonatorul Park4SUMP și șef de proiect la ONG-ul belgian pentru mobilitate durabilă Mobiel 21, a supervizat o mulțime de audituri pentru parcări în orașe din Belgia, Țările de Jos și Albania.
Potrivit lui Auwerx, în pofida numeroaselor beneficii pe termen lung, schimbarea configurației parcărilor dintr-un oraș nu este întotdeauna o sarcină ușoară.
„În mintea oamenilor, parcarea este un subiect care stârnește multe emoții. De multe ori, par să creadă că atunci când cumpără un autoturism, primesc și un loc de parcare gratuit”, spune acesta.
Auwerx recunoaște că politicienilor nu le place să schimbe reglementările în materie de parcări în favoarea mobilității durabile, deoarece se tem de reacțiile alegătorilor.
„Poate fi foarte greu să discuți despre parcări cu părțile interesate și cu cetățenii. Am pus la dispoziție date pentru a raționaliza aceste discuții.”
Metoda ParkPAD a jucat un rol esențial, ajutând orașele participante să găsească o cale de mers înainte și să se asigure că toată lumea este de acord să implementeze schimbări prin consultări și prin implicarea cetățenilor.
Schimbarea obiceiurilor în materie de parcări
În loc să se concentreze pe infrastructură, cercetătorii s-au axat pe comportamentul în materie de parcări.
„Să lucrezi la infrastructura de parcare este un mod depășit de a privi politica în materie de parcări”, spune Auwerx. Unul dintre scopurile cercetătorilor este să evidențieze cât de minunate pot fi străzile atunci când există mai mult loc pentru oameni în loc de autoturisme.
„Construirea unor parcări noi înseamnă adesea să vii cu o supraofertă de parcare, ceea ce, desigur, atrage mai multe autoturisme”, spune Auwerx.
„Am vrut să rupem acest cerc vicios cu măsuri de tip «impuls și atracție», care să îi facă pe oameni să se gândească dacă mai trebuie să își folosească propriul autoturism sau dacă pot lua transportul public ori bicicleta.”
Efectele secundare pozitive ale unor politici bine gândite în materie de parcări sunt însemnate și sprijină obiectivele climatice pe termen lung ale UE, inclusiv Misiunea celor 100 de orașe inteligente și neutre din punct de vedere climatic până în 2030 și Pactul verde european, într-un sens mai larg.
Nu numai că orașele vor fi mai curate și mai sigure, dar cercetătorii anticipează și că prețurile locuințelor vor scădea, deoarece dezvoltatorii nu mai trebuie să ia în considerare atât de multe locuri de parcare.
Înlocuirea cu verdeață a spațiilor de parcare din beton sau asfalt, care rețin căldura, este și una dintre cele mai bune modalități de a lupta împotriva temperaturilor ridicate din orașe, care au devenit o problemă mai presantă în ultimii ani din cauza schimbărilor climatice.
Răspândirea parcărilor inteligente în întreaga Europă
Echipa de cercetare condusă de Auwerx a lucrat cu un grup de 16 orașe de diferite mărimi din Europa, printre care Freiburg din Germania, Lisabona din Portugalia, Sofia din Bulgaria, Trondheim din Norvegia și Vitoria-Gasteiz din Spania. Proiectul s-a încheiat în august 2022, însă, în prezent, conceptul este implementat în mai multe orașe europene.
Orașele participante au fost împărțite în „orașe-lider”, adică cele care au instituit deja strategii sofisticate în materie de parcare, și „orașe în curs de învățare”, care nu au încă un plan oficializat în materie de parcări. Împărtășirea de informații și bune practici a ajutat orașele participante să se întemeieze pe experiențe pozitive.
Revenind la Reggio Emilia, transformarea pas cu pas a Piazza del Popolo Ghost continuă, dar putem spune că a îmbunătățit deja calitatea vieții în cartier, spune Merigo.
„După finalizarea lucrărilor, va fi un loc cu adevărat frumos, cu spațiu de odihnă, copaci și fântâni. Iar restaurantele vor avea spațiu permanent pentru clienții lor.”
„Park4SUMP a jucat un rol important în transformarea pieței și sperăm că va inspira îmbunătățiri similare și în alte cartiere”, spune acesta.
Articol scris de Helen Massy-Beresford (sursa)