Mașinile electrice sunt încă scumpe, în România, cu toate bonusurile și reducerile pe care ni le acordă statul. Totuși, de la an la an, sunt tot mai mulți români care dau banii pe astfel de mașini, în speranța că, folosindu-le, vor polua mai puțin.
E oare adevărat sau e fals că mașinile electrice sunt mai puțin poluante decât cele cu combustibili fosili? Răspunsul nu e simplu. Depinde ce luăm în calcul, dar și cât conducem și câți ani avem de gând să folosim mașina electrică pe care o folosim.
Aflați cum stau lucrurile dintr-o analiză realizată de președintele Asociației Energia Inteligentă (AEI), Dumitru Chisăliță.
Mașina electrică este prezentată ca fiind mașina viitorului: mașina cu zero emisii de CO2, mașina cea mai avantajoasă din punct de vedere al costurilor, mașina OK.
Se spune că „OK” se leagă de numele unui inginer auto, Otto Kraus, angajat al fabricii de automobile Ford.
Inginerului i s-a cerut să facă o mașină perfectă, care să nu prezinte nicio problemă în funcționare. Otto a răspuns cerințelor șefilor prin amplasarea pe bordul fiecărei mașini a unui buton inscripționat după iniţialele sale „OK”.
Întrebat cum rezolvă acest buton situația unor defecte, acesta ar fi răspuns că, dacă te enervezi că faci pană, apeși butonul, te calmezi și este „OK”. Dacă se strică motorul, apeși butonul, te calmezi și este „OK”.
Exact la fel, astăzi ni se prezintă mașina electrică drept „mașina OK”.
Vom încerca să prezentăm o analiză a situației prezente a mașinilor electrice.
Chiar are mașina electrică zero emisii de CO2? Datele vorbesc
Proiecția viitorului mobilității se bazează pe afirmația: „Mașina electrică are zero emisii de CO2”. Dar este această afirmație adevărată sau doar o frază de reclamă?
Pentru un astfel de răspuns este necesară o evaluare cuprinzătoare a seriei de factori legați de emisiile de gaze ale mașinilor conduse de diferite tehnologii de propulsie, având în vedere întregul ciclu de viață al produsului (LCA – Life Cycle Assesement).
Aceasta include producția de vehicule – inclusiv sistemul de baterii, electric, grup motopropulsor și alte componente relevante, dar şi faza de utilizare a mașinii.
Astfel, am adunat toate emisiile de CO2 echivalent pe diferite faze: construcția mașini, emisiile de la producere până la pompă (WTT), emisiile de la pompă la roată (TTW) (emisiile în timpul funcționării), obținând un bilanț corect în ceea ce privește emisiile mașinilor.
În graficul de mai jos puteți vedea, în culori diferite, cât de mult CO2 se elimină în timpul diverselor procese de producție a mașinilor electrice.
Se poate astfel vedea că pentru construcția mașinilor electrice se elimină în atmosferă o cantitate mult mai mare de CO2 decât în cazul mașinilor clasice.
Raportarea la numărul mediu de kilometri parcurși pe durata ciclului de viață arată ca rata emisiilor să fie mult mai mare la mașinile electrice (dacă considerăm că au baterii cu o durată de viață de cca. 10 ani sau 100.000 km) spre deosebire de mașinile pe combustibil clasic, care au o durată de viață considerată de minim 250.000 km și 25 de ani.
Dar cele mai poluante nu sunt nici autovehiculele cu combustibil fosil și nici cele electrice.
Concluzia – exclusiv pe ipotezele expuse – arată că mașina hibrid este cea mai poluantă (LAC WTW), urmată de:
- mașinile care se găsesc în activitate (ținând cont de emisiile medii considerate pentru autovehiculele din România la nivelul anului 2020)
- mașinile electrice care funcționează cu energie electrică produsă în România pe anul 2022
- mașinile clasice care îndeplinesc condițiile de poluare impuse prin normele prezente.
Cert este că mașinile electrice poluează!
În imaginea de mai jos puteți vedea procesele generatoare de emisii de dioxid de carbon, împărțite în două etape:
- well-to-tank (de la extracția materiilor pentru carburanți până la stațiile de alimentare)
- tank-to-wheel (de la stația de alimentare cu carburant la utilizarea efectivă a maşinii)
Ambele segmente alcătuiesc drumul well – to – wheel (WTW).
Se poate concluziona că modul în care este produsă energia electrică este esențial în reducerea emisiilor de CO2. Iar creșterea ciclului de viață al vehiculelor și creșterea autonomiei bateriei electrice sunt elementele care pot să schimbe în viitor situația dezavantajoasă în care se găsesc astăzi mașiniile electrice în majoritatea țărilor din UE.
Text scris de Dumitru Chisăliță, președinte al Asociației Energia Inteligentă
citiți mai mult pe spotmedia.ro