Marile magazine încep, treptat, să deschidă case de marcat unde oamenii își scanează singuri produsele. Cele mai multe dispun de un sistem hibrid, însă Auchan a făcut recent primul pas spre renunțarea la casieri, iar gestul a stârnit un val de nemulțumiri.
Decizia retailerului francez Auchan de a renunța la casieri a dus la apariţia unui val de nemulţumiri pe reţelele sociale. Luna trecută, compania a anunțat că renunţă complet la casieri şi îi înlocuieşte cu case de tip self service. Procesul se va implementa treptat, în prezent doar 12 magazine Auchan din București, Cluj, Constanța, Brașov, Iași și Timișoara fiind echipate cu noul sistem de case, urmând ca până în 2025 acesta să fie disponibil în toate unitățile rețelei.
Ce spun specialiștii
Contactați de „Adevărul“, specialiștii susțin că această acțiune nu este decât o mișcare pentru creșterea profiturilor, fiind și o sarcină în plus pentru clienți.
„Sunt locuri de muncă ce se pierd, adică dau niște oameni afară, și practic ești servit pe banii tăi. Și oriunde în lume aceste tendințe de a scăpa de angajați primesc din partea societății civile reacții dure pentru că, evident, sunt niște locuri de muncă ce dispar. Pe de altă parte, este o golănie să pui clientul să facă acest serviciu. Trecem peste faptul că este discriminatoriu, pentru că sunt oameni în vârstă care nu pot realiza acest lucru, adică vor avea dificultăți majore. Nu e altceva decât o reducere a locurilor de muncă pentru creșterea profiturilor. Nu există alt argument“, susține sociologul Alfred Bulai.
Consumatorii nu au opțiuni
La rândul său, Dan Petre, sociolog și conferențiar universitar, a transmis pentru „Adevărul“ că astfel de acțiuni pot duce la pierderea clientelei. Potrivit specialistului, principala problemă a acestui tip de situație este faptul că nu oferă consumatorilor opțiuni.
„De regulă, lucrurile acestea se construiesc pornind de la principii ale științelor comportamentale. Cel mai important lucru este ca oamenii/consumatorii să aibă opțiuni sau măcar iluzia opțiunii. În opinia mea, în acest moment, principala problemă a acestui tip de acțiune este faptul că nu le oferă consumatorilor opțiuni. Ei sunt siliți să meargă pe un singur drum, iar lucrurile acestea întotdeauna deranjează. Întotdeauna inovația este întâmpinată cu rezistență de anumite segmente. Ce cred eu acum este că se adaugă segmentul acelor oameni care sunt obișnuiți, de către toate celelalte branduri, la a avea opțiuni, la a avea posibilitatea de a alege între mai multe soluții.
Și dacă ne uităm la competiția Auchan, celelalte magazine oferă consumatorilor posibilitatea de a alege. Cu certitudine, anumite categorii de consumatori sunt mai impactate sau au o rezistență mai mare la această mișcare. Vârstnicii, persoanele care nu sunt atât de familiarizate cu tehnologia, dar în principal cei care sunt pur și simplu enervați de faptul că nu au opțiunea de a alege.
De asemenea, lucrurile acestea mai trebuie puse într-un context important, și anume al acțiunilor pe care le fac celelalte supermarketuri. Pentru că dacă oamenii nu-și pot exercita opțiunea în interiorul magazinelor la care merg de obicei, ei pot merge la altul. Poate dacă întreaga industrie ar fi adoptat această măsură simultan, probabil lucrurile ar fi stat altfel. Dar în momentul în care unul singur face lucrul acesta, presiunea asupra acelui magazine este mai mare și eu cred că un număr destul de relevant de consumatori se va orienta către alte magazine“, a transmis Dan Petre.
Nemulțumiri în rândul clienților
Auchan a făcut anunțul și pe pagina de Facebook, acolo unde mulți clienți și-au exprimat nemulțumirea. Printre ei, și polițistul Marian Godină, cunoscut în mediul online.
„Nu știu ce s-a întâmplat cu acele doamne care lucrau la case, nu știu dacă au fost disponibilizate, dar sigur prin metoda asta magazinul face economie. Economie care, cel mai probabil, se traduce în profit, cel puțin eu așa o văd. Adică dăm afară casierii și îi punem pe clienți să fie casieri pentru noi, gratis. Măcar de erau produsele mai ieftine, dar sunt la fel ca înainte“, a scris Marian Godină pe Facebook.
La nemulțumirile clienților legate de desființarea casierilor, Auchan a precizat că „toți angajații din zona caselor de marcat evoluează spre o nouă meserie, cea de consilier, noul lor rol fiind acela de a acorda consultanță și suport clienților“.
Totodată, compania susține că „datorită noului sistem de case, clienții beneficiază de un timp redus de așteptare la casele de marcat, toate acestea fiind permanent deschise“.
Unul dintre motivele care au stat la baza deciziei, potrivit retailerului, este că „peste 60% din încasările cumpărăturilor se realizează la casele rapide self check-out, acest comportament fiind accentuat cu precădere în ultimii doi ani“. (adevarul.ro)