Camera Deputaţilor a adoptat, decizional, un proiect de lege care vizează prevenirea degradării materialului rulant, parte componentă a drumurilor judeţene, precum şi prevenirea degradării spaţiului public de lângă carosabil şi a locurilor destinate parcărilor. Astfel, pe sectoarele de drumuri publice care traversează localităţi rurale, autorităţile administraţiei publice locale sunt obligate să întreţină şanţurile, rigolele, podeţele, plantaţiile, trotuarele, căile pietonale sau alte asemenea. Legea merge la promulgare.
Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997.
Potrivit expunerii de motive, iniţiativa vizează prevenirea degradării materialului rulant, parte componentă a drumurilor judeţene, precum şi prevenirea degradării spaţiului public de lângă carosabil şi a locurilor destinate parcărilor.
„Pe sectoarele de drumuri publice care traversează localităţi rurale, autorităţile administraţiei publice locale sunt obligate să întreţină şanţurile, rigolele, podeţele, plantaţiile, trotuarele, căile pietonale sau alte asemenea”, conform propunerii legislative adoptate marţi de către deputaţi.
Controlul vehiculelor privind respectarea maselor maxime admise, totală şi pe axe este efectuat cu sisteme automate de cântărire amplasate pe reţeaua de drumuri sau cu echipamente de cântărire dinamică montate la bordul vehiculelor.
Sancţiunile contravenţionale pentru depăşirea maselor şi/sau dimensiunilor maxime admise se clasifică gradual, în funcţie de gravitatea contravenţiei, în contravenţii minore, grave şi foarte grave.
Potrivit proiectului de lege, sancţiunile respective vor fi aplicate după cum urmează:
pentru depăşirea masei totale maxime admise sau depăşirea masei totale autorizate prin AST:
Contravenţii minore: – până la 5%, inclusiv – de la 1.500 lei la 1.800 lei, dacă depăşirea se constată din documentele de transport.
La constatarea masei totale prin cântărire se aplica sanctiuni contraventionale dacă masa totală maxima admisa sau masa totala autorizată prin AST este depăşită cu:
Contravenţii grave: – cu până la 10% inclusiv – de la 6.000 lei la 10.000 lei; – cu mai mult de 10%, dar nu mai mult de 20% inclusiv – de la 10.000 lei la 12.000 lei.
Contravenţii foarte grave: – cu mai mult de 20%. dar nu mai mult de 25% inclusiv – de la 12.000 lei la 15.000 lei; – cu mai mult de 25% – de la 15.000 lei la 20.000 lei;
(ii) pentru depăşirea maselor maxime admise pe axe sau depăşirea maselor pe axe autorizate prin AST:
La constatarea masei pe axe prin cântărire se aplică sancţiuni contravenţionale dacă masa maximă admisă pe axe sau masa pe axe autorizată prin AST este depăşită cu:
– axa simplă: Contravenţii minore: – cu până la 5% inclusiv – de la 150 lei la 300 lei.
Contravenţii grave: – cu mai mult de 5%, dar nu mai mult de 10% inclusiv – de la 300 lei la 900 lei; – cu mai mult de 10%, dar nu mai mult de 20% inclusiv – de la 900 lei la 6.000 lei.
Contravenţii foarte grave: – cu mai mult de 20%, dar nu mai mult de 30% inclusiv – de la 6.000 lei la 19.000 lei; – cu mai mult de 30% – de la 20.000 lei la 25.000 lei; – axa dublă:
Contravenţii minore: – cu până la 5% inclusiv – de la 240 lei la 1.200 lei.
„Refuzul de a supune vehiculul verificării prin cântărire şi/sau măsurare a dimensiunilor, refuzul de a însoţi vehiculul personalului cu atribuţii de control în vederea cântăririi şi/sau măsurării dimensiunilor transportului, precum şi refuzul de a prezenta personalului cu atribuţii de control documentele privind transportul, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei, aplicată conducătorului auto”, conform proiectului de lege.
Camera Deputaţilor a adoptat proiectul ca for decizional şi astfel legea merge la promulgare. (sursa)