O şcoală de top din Edinburgh va elimina din programă romane precum „To Kill A Mockingbird/ Să ucizi o pasăre cântătoare”, scris de Harper Lee, şi „Of Mice and Men/ Şoareci şi oameni”, de John Steinbeck, pentru că au o abordare „învechită” privind rasa şi prezintă „motivul salvatorului alb”, relatează News.ro.
Liceul James Gillespie din Edinburgh vrea să îşi modifice programa de limbă engleză şi să renunţe la texte clasice „depăşite” precum „To Kill a Mockingbird” şi „Of Mice and Men”. Ele vor fi înlocuite cu romane moderne care reprezintă persoane de culoare.
Şeful catedrei, profesorul Allan Crosbie, a criticat folosirea cuvintelor cu caracter rasist şi a motivului „salvatorului alb”.
Cei care nu sunt de acord cu această modificare a programei, inclusiv conservatorii scoţieni, spun că şcoala ar trebui să educe, nu să dicteze.
Crosbie a precizat, potrivit Daily Mail, că reprezentarea persoanelor de culoare în romanele clasice este depăşită şi că orele de limbă engleză pentru elevii din anul trei vor fi concentrate pe lucrări ca „The Hate U Give”, de Angie Thomas, scrisă ca răspuns la uciderea de către poliţie, în 2009, a lui Oscar Grant.
Modificarea este parte din efortul de a „decoloniza” programa şcolară, cu accent pe materiale care reprezintă mai bine întreaga arie a experienţei umane.
Crosbie a declarat: „Probabil, ca fiecare departament de engleză din ţară, avem încă «Of Mice and Men» şi «To Kill a Mockingbird» pe rafturi. Sunt acum predate mai rar, pentru că aceste romane sunt învechite şi problematice în termeni de decolonizare a programei. Personajele principale nu sunt persoane de culoare. Reprezentarea persoanelor de culoare este demodată, folosirea cuvântului care începe cu N şi a motivului salvatorului alb în «Mockingbird» ne-au făcut, ca departament, să decidem că acestea chiar nu sunt texte pe care să le mai predăm la anul trei”.
Oliver Mundell, din partea conservatorilor scoţieni, a spus că elevilor nu trebuie să li se interzică accesul la anumite lucrări literare.
„Cred că eliminarea completă a anumitor lucrări din programă ar fi o greşeală. Înainte de a impune orice formă de cenzură, ar trebui să avem o dezbatere pertinentă despre care ar trebui să fie politica excluderii anumitor cărţi. Decât să interzicem copiilor accesul la anumite lucrări de literatură, poate ar trebui să le prezentăm subtextul subliniind cum s-au schimbat vremurile şi ce putem învăţa din ele. Şcolile au responsabilitatea de a educa, nu de a dicta”.
Stephen Kelly, directorul Liberton High din Edinburgh, a spus: „Şcoala noastră a devenit mult mai diversă, ceea ce cred că este un lucru bun. Când ne prezentăm programa, dacă sunt o tânără persoană de culoare şi mă uit fie la engleză, istorie, studii moderne, mă văd reprezentată? Aşadar, pentru noi, este vorba despre dezvoltarea unei culturi anti-rasiste care recunoaşte stereotipurile, noţiunile de atitudine centrată pe albi, noţiuni despre albii care sunt mai importanţi, noţiuni de reprezentare. Nu spun că trebuie să interzicem «To Kill a Mockingbird» sau «Of Mice and Men». Dar dacă predaţi ceva legat de ce înseamnă de fapt salvatorul alb, aţi putea folosi aceste cărţi ca exemplu”.
Jo Bisset, de la UsForThem Scotland, a punctat: „Cenzurarea sau interzicerea unor cărţi nu va ajuta niciun copil din Scoţia să îşi atingă potenţialul maxim”.
Profesorul Rowena Arshad, expert în educaţie, rasă şi egalitate, a spus că Scoţia trebuie „să treacă dincolo de discursul privind incluziunea şi diversitatea pentru a se confrunta efectiv cu declonizarea”.
Eileen Prior, director executiv al organizaţiei de părinţi Connect, este de părere că e important ca textele din cursurile de engleză să fie „relevante, pertinente şi captivante”. „În mod ideal, profesorii şi tinerii ar trebui să aibă o paletă largă de texte din care să aleagă”. (sursa)