Grupul german Hella, parte a conglomeratului Forvia – al şaptelea furnizor auto global, îşi continuă reorganizarea operaţională în România şi anunţă, potrivit unor surse din piaţă, închiderea centrului de dezvoltare software din Iaşi, la mai puţin de doi ani după ce a închis locaţia similară din Oradea. Decizia a fost comunicată intern, potrivit surselor citate, luni, în cadrul unei şedinţe generale „all hands”, organizată în Palas Campus Iaşi. Potrivit surselor ZF, 79 de angajaţi îşi vor pierde locurile de muncă începând cu data de 31 august 2025.
Bogdan Alecu: Producătorii nemţi au fost puternic loviţi de scăderea pieţei auto europene, de creşterea lentă a pieţei de maşini electrice, pe care au mizat puternic, iar în 2025 ameninţările cu tarife vamale din parte preşedintelui SUA Donald Trump reprezintă cea mai puternică lovitură pentru industria germană, după tăierea gazelor ieftine dinspre Rusia.
Informaţia vine pe fondul unui context industrial dificil, în care piaţa auto europeană nu şi-a revenit complet după pandemia de COVID-19, iar cererea pentru maşini electrice a stagnat în 2024. În acest climat, grupul Forvia pare să îşi regândească structura operaţională din România, preferând consolidarea în jurul unităţilor de producţie şi inginerie cu vechime mai mare, precum cele din Timişoara, Lugoj sau Arad.
Hella deschisese centrul din Iaşi relativ recent, în cadrul Palas Campus, cu scopul de a atrage ingineri software în zona Moldovei, într-un oraş care devenise atractiv pentru industria IT. O iniţiativă similară fusese lansată şi în Oradea, unde în 2022 era inaugurat un nou sediu destinat proiectării şi dezvoltării de soluţii pentru vehicule electrice – inclusiv sisteme de management al bateriei şi convertoare de tensiune. Nici acest proiect nu a rezistat: în decembrie 2024, ZF anunţa pe surse închiderea centrului din Oradea, care avea tot în jur de 100 de angajaţi.
Conform informaţiilor din interiorul companiei, angajaţii din Iaşi vor primi un pachet compensatoriu de maximum cinci salarii: patru oferite de conducerea locală şi încă unul, conform Contractului Colectiv de Muncă. Locaţia având o existenţă de doar 2–3 ani, bonusurile de vechime sunt minime, iar oferta financiară a fost considerată modestă de către cei afectaţi.
În ciuda acestor închideri, România continuă să joace un rol strategic în reţeaua de producţie şi dezvoltare a Hella. Grupul are în continuare activităţi în Timişoara, Arad, Lugoj şi Craiova. În 2023, Hella a extins fabrica din Lugoj cu 3.000 mp şi a început pregătirea pentru o nouă unitate de producţie în Ghiroda (lângă Timişoara), proiectată ca o clădire „green”, cu utilizarea energiilor regenerabile. (ZF.ro)