Evenimentele petrecute recent în școlile din România – înjunghierea unei profesoare și batjocorirea alteia – ne arată o problemă extrem de gravă privind statutul și protecția profesorilor.
Cred că s-a mers prea departe cu libertatea prost înțeleasă a unor elevi care își bat joc de profesori și au impresia că au toate drepturile, fără nicio obligație.
Nu aș dori să se înțeleagă însă că vina ar fi exclusiv al elevilor, expuși la rândul lor la diverși factori nocivi, mai ales în mediul online. Din păcate, nu avem doar două cazuri izolate de violență, ci o problemă a întregului sistem de educație din țara noastră. Sistemul actual nu funcționează corespunzător!
Nu putem avea o educație de calitate dacă profesorii nu sunt respectați, iar lucrurile nu pot continua așa pentru că este vorba de viitorul României. Trist este și că aceste tipuri de comportament trădează modul în care școala, ca instituție, este percepută și respectată în țara noastră.
La începutul mandatului său de președinte, Klaus Werner Iohannis lansa un proiect pompos, ”România Educată” pentru a susține ”reașezarea societății pe valori”. Astăzi, realitatea ne arată că de proiectul prezidențial s-a ales praful. ”România educată” a fost o lozincă și a rămas tot la fel!
Vizavi de cele două cazuri menționare, o altă problemă la fel de gravă este că în noul proiect al Legilor Educației inițiat de Ministerul Educației nu se regăsesc măsuri specifice pentru a asigura autoritatea profesorilor, astfel încât să evităm cazurile în care aceștia sunt agresați fizic sau verbal de elevi sau părinți.
Partea bună este că acest proiect a ajuns acum în Parlament, deci avem ocazia să facem schimbări și să-i aducem îmbunătățiri.
Noile legi ale educației trebuie să prevadă, nu doar drepturi, dar și responsabilități pentru elevi. Ele trebuie să reinstituie autoritatea cadrelor didactice și să garanteze siguranța celorlalți elevi.
Declarație politică, Camera Deputaților, 12.04.2023