Munca poate fi plină de factori stresanți, de la sarcini dificile la piedici în carieră, însă una dintre cele mai dificile situații este atunci când trebuie să lucrezi cu cineva pe care nu îl simpatizezi, cu care nu te înțelegi sau care te irită.
Bogdan Atanasiu: Problemele cu colegii par să fie în creștere. De fapt, conform unui sondaj realizat de FlexJobs, 84% dintre oameni au declarat că au lucrat cu un coleg toxic, iar 87% au lucrat sub comanda unui șef toxic. Și conform cercetărilor efectuate de Universitatea din Chicago, 74% dintre americani cred că civilizația și bunul simț la locul de muncă au înregistrat o deteriorare.
Să înțelegi cum să lucrezi bine cu colegii este important pentru eficiența ta la locul de muncă, dar este și crucial pentru sănătatea și starea ta de bine. Atunci când oamenii manifestă lipsă de politețe la locul de muncă, cum ar fi sarcasmul, interacțiunile denigratoare, întreruperile sau lipsa de respect, comportamentul lor poate genera stres și dificultăți în a adormi noaptea, conform unor cercetări publicate în revista Occupational Health Science. Iar comportamentul nepotrivit poate duce și la probleme de bunăstare precum anxietatea (51%), oboseala (44%) și chiar probleme fizice (33%)—împreună cu scăderi în productivitate și implicare—conform sondajului FlexJobs, citat de forbes.com.
Dar chiar și atunci când cineva nu manifestă un comportament rău, tot pot apărea provocări atunci când nu îți place abordarea cuiva.
Iată cum poți să te prezinți în cea mai bună formă chiar și atunci când lucrezi cu un coleg dificil de care nu poți să te ferești.
Arată Respect
Poate cel mai important lucru este să începi cu respectul. Colegul poate fi dificil de gestionat, dar atunci când demonstrezi respect și integritate, vei culege beneficii semnificative în ceea ce privește propria ta integritate și credibilitate. Oamenii observă în general interacțiunile dintre ceilalți și atunci când alegi calea cea mai bună, ceilalți îți vor recunoaște abilitatea de a aborda provocările și de a te comporta profesional, chiar și în fața dificultăților.
Un alt motiv pentru a începe cu respectul este pentru că ai capacitatea de a-l influența pe colegul tău, poate mai mult decât îți dai seama. În ceea ce privește relațiile interumane, principala modalitate prin care învățăm este observând și ascultând alți oameni. Deci, felul în care alegi să interacționezi va stabili tonul relației și ar putea să-l influențeze pozitiv și pe colegul tău.
Poate fi mai ușor să arăți respectul dacă poți găsi măcar una sau două calități pentru persoană respectivă. Poate că sunt excesiv de agresivi, dar poți aprecia faptul că își susțin punctul de vedere. Sau poate te întrerup, dar poți aprecia entuziasmul și pasiunea lor în exprimarea ideilor. S-ar putea să fie dificil, dar găsirea aspectelor valoroase va contribui în cele din urmă la liniștea ta interioară și ar putea influența în mod pozitiv și relația în sine.
Și desigur, atunci când nu ești de acord, concentrează-te pe problemă sau pe proces, mai degrabă, decât pe persoană. Încearcă să păstrezi lucrurile la nivelul sarcinii pe cât posibil, și aceasta te poate ajuta să treci peste dificultăți.
Menținerea perspectivei
O altă modalitate fundamentală de a lucra cu succes cu un coleg pe care îl găsești dificil este să menții perspectiva din mai multe puncte de vedere.
Timp. Amintește-ți că nu va trebui să lucrezi cu acea persoană pentru totdeauna. Având în vedere rata mare de rotație în roluri și frecvența schimbărilor de joburi, este probabil să treci la un alt loc de muncă sau să îți vezi colegul trecând mai departe într-un timp rezonabil de scurt, așa că amintește-ți acest lucru.
Relații. Totodată, amintește-ți de toate relațiile excelente pe care le ai cu ceilalți colegi. Această situație este probabil unică și nu e tipică pentru abilitatea ta de a lucra cu succes cu majoritatea oamenilor.
Natura umană. Este natural să te înțelegi mai bine cu unii decât cu alții, și există cu siguranță un adevăr în ceea ce numim chimia dintre oameni. Vor fi persoane cu care te vei conecta imediat și altele cu care vei avea dificultăți. Oferă-ți permisiunea de a avea diferențe în felul în care relaționezi.
Menținându-ți perspectiva, poți susține și încrederea în tine. Evită să iei personal comportamentul lor și amintește-ți valoarea ta. în ciuda interacțiunilor cu acea persoană.
Caută să înveți
O altă modalitate eficientă de a lucra cu cineva pe care îl găsești dificil este să încerci să înveți din interacțiunile voastre. De fiecare dată când ești provocat, reflectează la cum ai fi putut să faci mai bine și explorează cum ai putea să-ți dezvolți propriile abilități în ascultare, empatie sau toleranță.
Reflectează, de asemenea, de ce persoana te deranjează. Uneori există o similitudine cu propriile tale domenii de dezvoltare și ceea ce te enervează la ei poate evidenția modurile în care poți crește. De exemplu, lipsa lor de consecvență te poate irita, dar îți dai seama că poți lucra și tu la propria reactivitate.
În plus, consideră cum ai putea învăța din modul în care ceilalți se prezintă. Dacă te întrerup sau te devalorizează, folosește aceste comportamente pentru a-ți sublinia importanța modului în care interacționezi pozitiv, ca alternativă. Dacă își atribuie meritele pentru munca ta, amintește-ți cât de important este să valorifici în mod constant contribuțiile altora. Uneori, învățarea ce nu trebuie făcut este la fel de puternică precum observarea a ceea ce funcționează mai bine.
Rămâi și deschis și modest. Dacă ai hotărât că nu îți place cineva, este posibil să tragi concluzii despre comportamentul lor sau să faci presupuneri despre motivațiile lor. Asigură-te că rămâi deschis la punctele lor de vedere și încearcă să aduci un început proaspăt în fiecare interacțiune.
Fii empatic
O altă strategie pentru a face față cuiva dificil este să exprimi empatie, să iei în considerare cum s-ar putea simți (empatie emoțională) sau ce ar putea gândi (empatie cognitivă).
Ia în considerare să discutați despre munca voastră împreună, descriind cum îți afectează comportamentul lor pe tine. Este posibil ca intenția lor să nu se potrivească cu impactul pe care îl au, și că tu poți îmbunătăți și felul în care te porți.
Atunci când încerci să înțelegi, vei contribui, de fapt, la propria ta sănătate mentală, precum și la construirea relației. Amintește-ți că nu știi prin ce trece celălalt. Dacă îi găsești dificili, este posibil să treacă printr-un moment deosebit de dificil în afara locului de muncă și încearcă să facă față.
De asemenea, presupune că au bune intenții. Mai ales dacă trec prin multe probleme, comportamentul lor față de tine poate să nu fie atât despre tine, cât o expresie involuntară a propriilor lor dificultăți.
Desigur, ei trebuie să fie totuși responsabili pentru comportamentul lor, dar a fi răbdător, a demonstra bunătate și a le oferi un nivel mai mare de înțelegere poate fi de ajutor.
Renunță
Este de asemenea înțelept să înveți să renunți. Munca îți ocupă mult timp și vrei să realizezi lucruri minunate, dar va trebui și să stabilești o limită sănătoasă astfel încât să poți fi în cea mai bună formă și să eviți să rumegi problemele cu acea persoană.
Ieși la o plimbare în timpul zilei sau întâlnește-te la o cafea cu un coleg de încredere. În afara locului de muncă, găsește timp pentru lucruri care te ajută să te reîncarci, de la activități creative la exerciții fizice sau implicare în voluntariat.
Mergi înainte
Este rar ca fiecare persoană cu care lucrezi să fie perfect în acord cu valorile tale, abordările sau preferințele pentru interacțiuni, dar poți să te concentrezi pe învățare și menținerea relațiilor constructive.
Știi că nu ai toate răspunsurile și îndeamnă-te să fii deschis către ceilalți, chiar dacă nu ești de acord cu ei.
Și nu subestima valoarea timpului, pentru a îmbunătăți relația pe măsură ce te obișnuiești să lucrați împreună sau pentru a te duce la următorul proiect cu colegi diferiți. (ziare.com)