”Ce-i trebuie chelului? Tichie de mărgăritar!” spune o vorbă înțeleaptă din popor atunci când vrem să ironizăm pe cineva care, deși lipsit de lucruri de primă necesitate, dorește să aibă altele chiar inutile. Cam asta se întâmplă astăzi și la Oradea!
Florian Bodog, senator PSD Bihor: Tot ce le lipsește orădenilor este un terminal nou la aeroport, că în rest au de toate: salarii mici (printre cele mai mici din regiune), aer poluat care le afectează sănătatea, servicii publice și lucrări de infrastructură de slabă calitate, șantiere dezorganizate care generează haos, etc..
Actuala conducere penelistă a orașului și a județului și-a făcut un titlu de glorie din realizarea unui nou terminal de pasageri la aeroportul internațional. Ce mai contează că numărul de pasageri este unul redus și din această cauză nu reușește să susțină pe termen lung cursele externe? Când e vorba despre fonduri de cheltuit degeaba, primăria și consiliul județean sunt fruntașe!
Degeaba ai însă clădiri arătoase și „funcționale”, pentru că în lipsa curselor internaționale, aeroportul va rămâne un eșec major! Degeaba ai „spații aerisite” și dotări europene, dacă nu ai suficient de mulți pasageri (cu bani) care să zboare! Oricât de mare și de nou va fi terminalul aeroportului, fără nu număr ridicat de curse, modernizarea sa nu poate fi altceva decât o nouă ”reușită” dezastruoasă a administrației PNL!
Aeroportul din Oradea pe care îl folosesc în fiecare săptămână a fost recent renovat și extins (în 2020 pe vremea conducerii PSD-UDMR a a județului), astfel că o nouă extindere și renovare, în condițiile unui trafic redus de aeronave și a unui număr foarte mic de pasageri, nu are nicio susținere rațională și nici economică, decât strict politico-electorală.
Nu clădirile sau pista sunt problema aeroportului, ci vanitatea conducerii Primăriei și a Consiliului Județean care se încăpățânează să nu recunoască că au eșuat în ceea ce privește managementul aeroportului, iar pentru a-și acoperi incompetența și dezastrul, supralicitează și vin cu noi proiecte pompoase, cum ar fi extinderea terminalului, care dau bine la capitolul impresie electorală, dar care sunt total lipsite de utilitate și eficiență. Desigur propaganda plătită din bani publici, ziarele de case și diverși influenceri vor încerca să nege evidențele și vor susține că Oradea este din nou un ”exemplu”.
Eu cred că mai degrabă este un anti-exemplu! Atât în ceea ce privește administrarea aeroportului, cât și a altor probleme ce țin de funcționarea serviciilor publice sau de dezvoltarea orașului și a județului.
O altă inițiativă controversată legată de aeroport vizează subvenționarea cu multe milioane de euro a unor curse externe și interne. Consiliul Județean și Primăria Oradea insistă să transforme cursele de avion în transport public subvenționat din banii bihorenilor, în cel mai pur stil anti-liberal. Au și scos la licitație selectarea unui operator care să efectueze zboruri internaționale către Londra. Operatorul va fi subvenționat din banii bihorenilor, ca să ne înțelegem! Niciun operator și nicio companie aerienă nu va veni la Oradea de bine ce e aici, ci strict pentru a lua banii promiși de autoritățile peneliste. La fel precum în cazul ”șmenului” cu Ryanair, noul operator „selectat” va zbura atâta timp cât va exista subvenție. Când se vor termina banii publici, se vor termina și cursele!
Tot în cel mai pur stil anti-liberal, peneliștii care administrează județul, orașul și aeroportul vor să aibă nu doar o cursă internațională, dar și să concureze compania națională TAROM în ceea ce privește cursele interne. Adică o firmă de stat, finanțată din bani publici va fi concurată de o companie privată subvenționată tot din bani publici. Curat, murdar și „liberal”, coane Ilie!
În goana după imagine și capital electoral, conducerea penelistă a orașului și a județului aruncă cu milioane de euro doar-doar se va găsi un operator care să zboare de la Oradea măcar pe perioada anului electoral 2024, sperând că până se termină banii și subvenția, să se termine și alegerile…
Chiar dacă mă repet, aș dori să insist asupra unui aspect esențial: problema majoră a Aeroportului Internațional Oradea rămâne numărul foarte mic de orădeni și bihoreni care zboară de aici. Ori, cu actualele salarii mici și foarte mici, cu care sunt plătiți marea lor majoritate, eșecul se prefigurează încă înainte de lansarea noilor curse. Fără intervenția decisivă a statului (Primăria și Consiliul Județean) în economie, în cel mai pur stil anti-liberal, dacă luăm în considerare strict criteriile economice și regulile pieței libere, Aeroportul Oradea rămâne un faliment total.
Și nici măcar nu este falimentul Aeroportului. Este falimentul personal al lui Ilie Bolojan care din 2019 este șeful aeroportului! De atunci, el s-a ocupat personal de problemă și nu a reușit altceva decât să irosească foarte mulți bani publici pe foarte multă contră-performanță, iar acum cheltuiește și mai mulți bani pentru a-și acoperi greșeala și pentru a ascunde realitatea.
În ciuda eșecurilor anterioare, cauzate mai ales de slaba încărcare a curselor aeriene care a descurajat operatorii, șefii peneliști de la Consiliul Județean Bihor și Primăria Oradea continuă să se mintă singuri și să-i mintă și pe bihoreni, insistând că în Bihor ar exista un bazin consistent de clienți nu doar interesați, dar și dispuși să cheltuiască suficient de mulți bani pentru a zbura în străinătate.
„Analiza datelor de trafic istorice pe pasagerii dintr-un areal de 35 km în jurul Oradiei arată că peste 60% dintre ei aleg Budapesta sau Debrecen”, se arată într-un pseudo- studiu oferit consilierilor municipali și județeni. „S-a ajuns la concluzia că există un potențial substanțial de pasageri care ar putea fi deservit de zboruri de pe Aeroportul Internațional Oradea”, mai zice același ”studiu” care observă că aeroportul este utilizat acum „sub potențialul existent în prezent, deși este situat într-unul dintre cele mai bogate județe din România”. Am văzut ce potențial are! Toate cursele externe au fost anulate!
O fi județul bogat, dar bihorenii sunt săraci, majoritatea lor fiind nevoiți să trăiască din salarii și pensii mizere. În ciuda propagandei subvenționate din bani publici, adevărul este însă că orădenii, în special, și bihorenii, în general, nu au bani să meargă în vacanțe cu avionul. Sau dacă merg sunt foarte strânși la pungă și vânează chilipiruri care pe termen lung nu pot fi susținute de nicio agenție de turism și de nicio companie aeriană. Ăsta este rezultatul (lipsei) viziunii economice a marelui administrator care a vândut orașul pe bucăți dezvoltatorilor imobiliari și a transformat județul într-o sursă de mână de lucru ieftină. Iar mâna de lucru ieftină nu-și permite să zboare nici măcar cu low-cost-ul…
Pe vremea când Ilie Bolojan era primar al municipiului Oradea, iar Consiliul Județean era condus de un pesedist și un udemerist, Bolojan a fost principalul critic al activității aeroportuare: ba nu au fost destule zboruri, ba orădenii nu au putut călători cu avionul în toată lumea, așa cum și-ar fi dorit. Ba una, ba alta, însă niciodată exigentul Bolojan nu a fost mulțumit. Așa cum notează mass media, după patru ani de ”domnie bolojaniană”, nu doar că aeroportul n-a început să înflorească, dar a mers din rău în mai rău. Astăzi, tot traficul aerian a ajuns să se limiteze la zborurile TAROM către și de la București. Atât! Nicio cursă externă, ci doar, din când în când, câte un charter contractat de o agenție de turism spre ”destinații de mare opulență all-inclusive pentru săraci”, cum ar fi Egiptul sau Turcia. Altă dată extrem de critic, actualul președinte de județ este extrem de iritat atunci când cineva îndrăznește să-i spună adevărul în față.
Îi mai rămâne o singură speranță pentru a ”rezolva” problema aeroportului din Oradea: ca Primăria și Consiliul Județean să aibă suficienți bani în conturi pentru a mai plăti niște editoriale și reclamă mascată. Banii ăia sigur nu vor aduce pasageri pe aeroportul din Oradea, dar – vorba lui Patrick André de Hillerin de la ”Cațavencii” – ce ode umede poate produce toată această propagandă! Și ce mai plac aceste „ode” geniilor pustii din Primărie și Consiliului Județean, aș mai adăuga eu! (sursa)