Foarte multă lume s-a lăudat cu PNRR-ul atunci când acesta era doar o chestie abstractă, pe hârtie și părea o mare șmecherie. „Aducem bani în România! Facem reforme! Țară se va scălda în bani europeni!“

Patrick Andre De Hillerin: Primul care a umflat datele a fost Klaus Iohannis, care a vorbit despre 30 de miliarde. După aia, când au apărut și sumele oficiale, Ghinea și Cîțu s-au lăudat cu PNRR-ul lor, de 28 virgulă ceva de miliarde de euro. Ghinea s-a autointitulat părintele PNRR și a fost foarte multă vreme extrem de mândru de chestia asta. Doar că a uitat mereu să spună că din cele 29 de miliarde, inițial, sub 28 de miliarde în cele din urmă, peste 15 miliarde sunt împrumuturi. A uitat să-și mai amintească faptul că cei de la Comisia Europeană i-au spus că n-ar fi bine ca România să se împrumute prin PNRR, că-i ajung granturile nerambursabile pentru ce proiecte reale are. Ghinea, cocoș, a zis nu, și a băgat all-in, împovărând viitoarele generații cu împrumuturi de peste 15 miliarde de euro pentru piste de biciclete în păduri și stații de încărcare a automobilelor electrice în sate unde nici un locuitor nu-și va permite un automobil electric încă două-trei decenii de acum încolo.

Partea cea mai proastă de-abia acum începe, însă. Pentru că, dacă pe partea de împrumuturi cheltuirea banilor merge aproape șnur (poate cu excepția metroului din Cluj, care, se pare, nu va reuși să atragă cele 600 de milioane, proiectul fiind departe de a se mai încadra în vreun termen), încep să apară rateurile răsunătoare pe partea de granturi.

Săptămâna trecută, de exemplu, am aflat că un proiect extrem de drag domnului Drulă s-a transformat în praf. Și în pulbere. Astfel, achiziția a 12 automotoare (pompos numite, inițial, trenuri) cu hidrogen și a infrastructurii de alimentare aferente a devenit, practic, irealizabilă, după eșecul celei de a doua licitații.

În 2023 fusese anulată prima licitație, după ce nu se primise nici măcar o singură ofertă conformă caietului de sarcini, iar în luna mai a acestui an s-a finalizat fără rezultat pozitiv a doua licitație.

Cum achiziția automotoarelor cu hidrogen și punerea lor în funcțiune, alături de rețeaua de încărcare cu hidrogen, trebuia să se întâmple cel târziu până în 2026 pentru a putea beneficia de finanțarea prin PNRR, cum acest lucru nu se va mai întâmpla, iar trenurile cu hidrogen nu vor circula în România nici în 2026, nici în 2027 și nici în 2028, banii din PNRR pentru acest proiect marca Drulă sunt, deja, niște bani pierduți. Este vorba despre aproximativ 500 de milioane de euro pentru 12 automotoare/trenuri și despre încă aproximativ 300 de milioane de euro pentru infrastructură. În total, 800 de milioane de euro, fonduri nerambursabile, care nu vor mai ajunge în România niciodată. Pentru că banii din PNRR alocați unor proiecte nu pot fi mutați și realocați altor proiecte. Atât este de simplu.

Bine, și ce vină are Drulă în povestea asta? Păi, proiectul trenurilor cu hidrogen îi aparține 100%. Iar eșecul i se datorează în principal lui, nu celor care au organizat ulterior licitația. Vina lui Drulă este că a introdus în PNRR, cu mâna colegului de la MIPE, pe care astăzi îl plătește la partid cu 5.000 de euro pe lună ca să facă politici publice, un proiect bazat pe o tehnologie aflată în faza de prototip. Atunci când Drulă a introdus trenurile cu hidrogen în PNRR, nici măcar un singur astfel de tren nu intrase în faza de exploatare comercială. Ca prototipuri și în teste, trenurile cu pricina erau miraculoase. Atunci când au dat piept cu realitatea s-a descoperit că nu sunt nici pe departe atât de fiabile cum se promisese. Și că iarna, o iarnă ușoară, de altfel, stau mai mult trase pe dreapta, pentru că temperaturile sub 10 grade Celsius nu le priesc.

Sunt banii ăștia, nerambursabili, niște bani pe care România îi putea folosi altfel? Da. Și, în primul rând, putea să-i folosească. Cu achizițiile futuriste, dar eșuate ale lui Drulă, 800 de milioane de euro nu vor mai ajunge niciodată în România. Cu banii ăștia se mai putea construi un pod și jumătate ca acela dintre județele Tulcea și Brăila, cea mai mare investiție de infrastructură realizată în România în ultimele decenii.

Bravo, domnule Drulă. Félicitations! Ai înfrânt. (catavencii.ro)

Articolul precedentȘOC! Doar 18 bilete vândute pentru DOUĂ zboruri Oradea – Varșovia! Cele neocupate se plătesc din buzunarul fiecărui bihorean! Bine că trec alegerile…
Articolul următorSute de ciobani din Mărginime umblă goi după ce Louis Vuitton le-a furat iile!