Un studiu realizat recent de Universitatea din New York arată că dezinformarea care înclină spre dreapta spectrului politic generează mai mult ”engagement” pe Facebook decât omologul său de stânga.
Cercetătorii au descoperit că nu toată dezinformarea este tratată în mod egal pe platforma de social media, după ce au comparat numărul de aprecieri și distribuiri al conținutului catalogat de organizații de verificare independente ca fiind dezinformare de dreapta cu postări similare de stânga, conform CNN.
„Concluzia mea este că, într-un fel sau altul, sursele de dezinformare de extremă-dreapta pot interacționa pe Facebook cu publicul lor mult, mult mai mult decât orice altă categorie. Acest lucru este probabil destul de periculos pentru un sistem care folosește engagementul pentru a determina ce conținut să promoveze”, a afirmat Laura Edelson, cercetător la inițiativa Cybersecurity for Democracy din cadru NYU.
În ce a constat cercetarea
În realizarea studiului, au fost analizate 3.000 de surse de știri și informații care operează pagini de Facebook de dimensiuni considerabile. Ulterior, acestea au fost revizuite de NewsGuard – un evaluator al integrității jurnalistice utilizat de Pentagon și Departamentul de Stat, printre altele – precum și Media Bias / Fact Check, care oferă evaluări similare ale fiabilității și părtinirii mediei.
Folosind un instrument al Facebook care afișează date privind engagementul pentru orice postare publică, CrowdTangle, cercetătorii au inclus în studiu postări din perioada august 2020 – 11 ianuarie 2021, descoperind astfel că paginile etichetate de Media Bias / Fact Check ca emițând dezinformare repetată au avut o rată medie săptămânală de 426 de interacțiuni pentru fiecare 1.000 de urmăritori. La polul opus se află sursele considerate a fi în centrul spectrului politic și care nu emit postări înșelătoare, care au avut în medie doar 79 de interacțiuni săptămânale pentru fiecare 1.000 de followeri.
Mult mai puțin au înregistrat paginile de stânga care distribuie în mod frecvent dezinformare: aproximativ 60 de interacțiuni la 1.000 de urmăritori pe parcursul perioadei de cinci luni. Inclusiv paginile de dreapta, care nu publică conținut malițios, par a fi defavorizate de algoritm, înregistrând cu 65% mai puțin decât cele care distribuire dezinformare de dreapta.
Totuși, realizatorii studiului afirmă că este greu de stabilit motivul real pentru care acest fenomen se întâmplă, întrucât Facebook nu asigură acces suficient cercetătorilor. (mediastandard.ro)