Ultimul caz șocant în care o elevă premiantă a înjunghiat un pedagog ridică semne de întrebare privind cauzele acestui incident grav. Dacă pentru un adolescent normal din punct de vedere psiho-emoțional motivele conflictului, cum ar fi încălcarea unei simple reguli, pot fi banale, în cazul celor cu probleme socio-familiale motivația este percepută diferit, spun psihiatrii.
adevarul.ro: Medicii psihiatri trag un semnal de alarmă pe fondul ultimelor violențe petrecute în școlile din România, arătând că în majoritatea cazurilor comportamentul agresiv al elevilor reprezintă „o oglindă a familiei”.
Totodată, multe dintre aceste cazuri care au făcut ca apogeul violenței în școli să fie atins au în prim-plan tineri aflați la vârsta adolescenței, când nu există un echilibru nici fizic, nici psihic, arată experții.
„Nimeni nu îşi poate imagina o familie armonioasă care să crească un copil cu tendinţe animalice fără nicio frână comportamentală. Adolescenţa este o perioadă de schimbare pe toate planurile: social, fizic, cognitiv şi emoţional. În această perioadă, lobul frontal (responsabil de personalitate şi judecată) este slab dezvoltat în comparaţie cu sistemul limbic (responsabil cu procesarea emoţională). În aceste condiţii de neconcordanţă structurală, atunci când adolescenţii se confruntă cu situaţii emoţionale excitante, există o activare a apetitului şi a senzaţiilor care nu poate fi reglată cu uşurinţă”, explică medicul specialist psihiatru Cozmin Mihai, de la Spitalul „Socola” din Iași.
Bullying și oglinda familiei
Ori de câte ori au ocazia, medicii psihiatri din toată lumea subliniază că bullying-ul își are punctul de pornire încă din copilărie. Studiile și cercetările în domeniu arată că problema pleacă din familie.
„Violența elevilor reprezintă o oglindă a ce se întâmplă în familia de origine. Fie el bullying din partea părinților sau a membrilor familiei, până la indiferența părinților și violența elevilor ca răspuns la frustrările acumulate”, subliniază psihiatrul din Iași.
Mai mult decât atât, semnalele de alarmă nu sunt greu de observat, adaugă specialiștii. Un nivel educațional redus predispune cale liberă către delincvență, iar abaterile școlare (notă scăzută la purtare, absenteism, exmatriculare, repetenție, abandon), grefate pe un nivel educațional redus, predispun către o delincvență patologică infracțională.
Atacul de la „Traian Vuia”
Cel mai recent caz este al unei eleve de doar 16 ani de la Colegiul „Traian Vuia”, din Oradea, care a fost arestată pentru 30 zile şi este acuzată de tentativă de omor după ce, lunea trecută, a înjunghiat un pedagog chiar în biroul uneia dintre directoarele adjuncte ale școlii și de față cu aceasta, cu directoarea colegiului, cu diriginta și cu mama ei.
Întâlnirea fusese programată din cauza unui incident petrecut cu o săptămână mai devreme, când eleva de clasa a X-a a fost prinsă de pedagogul respectiv în camera ei din internat, alături de iubit, elev în același colegiu, în clasa a IX-a.
După câteva zeci de minute de discuții despre această situație, fata l-a acuzat pe pedagog că i-ar fi făcut avansuri sexuale, dar fără ca, înainte de acea întâlnire, să fi reclamat vreodată vreun gest nepotrivit din partea bărbatului. Cert e că imediat după ce a lansat aceste acuzații, adolescenta a cerut permisiunea să meargă la baie, iar când s-a întors, a scos din mâneca hainei un cuţit uriaş, cu care l-a înjunghiat pe pedagog, în spate, lezându-i pleura şi traheea.
Cu cuțitul în clasă
Imediat după incident, fata a fugit şi a fost prinsă în curtea şcolii. Pedagogul, rănit grav, a fost internat în spital și operat de urgență, iar acum este în secția de Terapie Intensivă. Va avea nevoie de cel puţin 40-50 zile de îngrijiri medicale ca să se refacă, spun specialiştii.
Ridicată de poliţişti, Bianca a fost reţinută pentru 24 de ore, iar marţea trecută a fost arestată preventiv de Tribunalul Bihor pentru 30 zile sub acuzaţia de tentativă de omor, măsură care a fost menţinută, luni, şi de Curtea de Apel Oradea.
Între timp, cercetările pornite de procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Bihor au scos la iveală că, doar cu câteva zile înainte de atac, iubitul ei, băiatul de 15 ani cu care a fost prinsă în camera de internat, a adus în şcoală un cuţit, cu care a şi fost pozat într-o sală de clasă, iar imaginile au ajuns pe reţele de socializare. Ca atare, adolescentul, Paul L. a fost reţinut miercuri seara, pentru 24 de ore, şi este cercetat de Parchetul de pe lângă Judecătoria Oradea pentru port fără drept de obiecte periculoase.
Atac plănuit?
Dacă cele două cazuri au legătură și dacă cei doi tineri au plănuit împreună un act de răzbunare, va stabili ancheta în curs. Cei doi aveau cel puţin un motiv de răzbunare, căci în urma incidentului din camera de internat, băiatul a fost acuzat de încălcarea regulamentului intern şi a fost dat afară din cămin.
Tot procurorii vor lămuri şi dacă acuzaţiile de hărţuire sexuală aduse de cei doi tineri pedagogului sunt sau nu fondate. Adolescenta a fost dusă la analize, pentru a lămuri dacă nu cumva a consumat substanţe interzise, însă rezultatele nu au fost făcute publice, încă, iar săptămâna aceasta va fi supusă şi unei expertize medico-legale psihiatrice, care va arăta dacă a avut discernământ în momentul în care a comis fapta.
Prima din clasa ei ca performanţă şcolară, cu bursă de merit şi, până lunea trecută, fără probleme de comportament, după cum zic dascălii ei, adolescenta rămâne deocamdată un mister pentru părinţi, oameni simpli, profesorii şi toţi cei care o cunosc, dar şi pentru anchetatorii care sunt consternaţi că ei nu-i pare rău de faptul că a vrut să suprime viaţa unui om.
„A spus că regretă doar că nu și-a dus intenția până la capăt”, a explicat o sursă din anchetă. (adevarul.ro)