Astăzi, ”vedeta” sectorului de construcții din bani publici în Oradea și Bihor a ajuns o firmă cu reputație din București: grupul de firme Erbașu. Acesta domină piața locală și nu a iertat nimic în Bihor: de la șosele de centură, piațete, pasaje și parcări, autostradă, centru multifuncțional, sală polivalentă, spital, UPU, etc.
Până în anul 2020, la nivelul Consiliului Județean Bihor, compania deținută de Cristian Erbașu nu a reușit să câștige niciun contract.
Abia când la conducerea județului au ajuns Ilie Bolojan și PNL Bihor s-a deschis robinetul de bani și pentru această companie, care în doar câțiva ani a reușit o creștere spectaculoasă a cifrei de afaceri, grație contractelor multiple avute cu statul – semn că pe lângă oferta financiară, un criteriu pentru ”câștigarea” contractelor este și relația personală și legăturile politice.
De altfel, pe când a fost primar al Oradiei, Bolojan a mai colaborat cu Erbașu, având la activ două proiecte de infrastructură importante: pasajele din Piața ”Emanuil Gojdu” (Centru Civic) și proiectul ”Park&Ride” tot din zona Catedralei Ortodoxe.
Este de notorietate că firma Erbașu SA are lipici la contractele din bani publici, reușind să câștige zeci de licitații publice la nivel național. Conform surselor ziarului ”Gândul”, compania ar avea susținere atât la vârful PNL, cât și în Guvern. Ramificațiile susținerii sale ar duce chiar către Nicolae Ciucă, prin „intermediarul” Remus Borza, sfetnicul său de taină. La nivelul Companiei Naționale de Investiții, din subordinea Ministerului Dezvoltării, președintele acestei companii, Manuela Pătrășcoiu este considerată o apropiată lui Cristian Erbașu.
„Cristian Erbașu s-a zbătut foarte mult pentru ca Manuela Pătrășcoiu, apropiata sa, să fie numită, în anul 2013, în fruntea Companiei Naționale de Investiții, o astfel de mutare permițându-i accesul la toate dosarele”, au declarat sursele Gândul.
În aceste condiții și cu astfel de conexiuni la nivel înalt, nici nu e de mirare că firma Erbașu a avut intrare și la Primăria Oradea, dar și la Consiliul Județean Bihor, în mandatele lui Ilie Bolojan, lider marcant al PNL. Mai ales că operațiunile companiei în Oradea și în Bihor sunt coordonate de nimeni altul decât Călin Roman, fostul directorul general al grupului de firme Selina din Oradea, adică o veche cunoștință a conducerii PNL Bihor. Este același Călin Roman care în anul 2013 a fost acuzat că ar fi încercat să-l mituiască pe fostul ministru al transporturilor, Dan Şova pentru a obţine un contract vizând construcţia unui tronson de autostradă.
Contracte de aproape jumătate de miliard de euro
În ultimii 4-5 ani valoarea contractelor pe bani publici executate de Erbașu a depășit 1 miliard de lei, adică peste 200 milioane euro. La acest miliard se mai adaugă încă unul ”câștigat” de Erbașu pentru construcția tronsonului de autostradă din Bihor dintre Suplacu de Barcău și Chiribiș. Acest al doilea contract a fost atribuit de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), condusă de un alt liberal, Cristian Ovidiu Cătălin Pistol, fost consilier de stat pe probleme de infrastructură în cancelaria prim-ministrului Florin Cîţu.
Proiecte de infrastructură Erbașu în Oradea și județul Bihor – Finalizate
Piațeta Cazaban – centru de cartier, 15 milioane lei
Drumul de legătură Oradea – Sânmartin de 5,7 km, 177,2 milioane lei
Parcul Științific și Tehnologic din Oradea (str. Ceyrat), 34,9 milioane lei
Sala Polivalentă ”Oradea Arena” (Str. Traian Blajovici), 112 milioane lei
Noul corp de clădire al Unității de Primiri Urgențe (UPU) de la Spitalul Clinic Județean de Urgență Oradea (str. Gheorghe Doja), 32 milioane lei
„Park&Ride” și piațeta de deasupra parcării subterane din zona Catedralei Ortodoxe din Oradea, 40 milioane lei
Pasajele subterane din Piața ”Emanuil Gojdu” Oradea (Centrul Civic), 101,5 milioane lei
Legătura de business PNL-USR
La această ultimă investiție majoră, Primăria penelistă a lui Ilie Bolojan a colaborat cu firma useristei Clotilde Armand.
Compania franceză de inginerie Egis a fost implicată în toate fazele de dezvoltare și implementare ale proiectului denumit în mod pompos „Coridor de mobilitate urbană durabilă în Piața Emanuil Gojdu din Oradea”. De fapt, ”pasajele” din Centrul Civic sunt niște șanțuri acoperite cu tavan de beton, nicidecum vreo mare inginerie.
Egis-ul lui Armand a participat la elaborarea studiului de fezabilitate, a supervizat apoi lucrările de construcție și a oferit și soluția pentru reorganizarea traficului. Așadar, orădenii care se plâng de traficul blocat în pasaje și în zonă în orele de vârf, acum știu cine e vinovat: Clotilde Armand și USR. În total, ”distracția” cu firma lui Armand i-a costat pe orădeni ”decât” 2,5 milioane de lei”
În Bihor, aceeași companie a supervizat din 2004 până în 2021 și lucrările la Autostrada ”Transilvania”. Sau mai bine zis lipsa lucrărilor. Pentru că, în cei 17 ani, din Autostrada Transilvania au fost realizați doar 100 de kilometri, adică mai puțin de un sfert din câți ar fi trebuit să aibă la final. Asta, desigur, nu i-a împiedicat pe Armand și pe francezii de la Egis să încaseze peste 200 de milioane de lei (peste 40 de milioane de euro) pentru această ”supervizare”.
Clotilde Armand a fost director general pentru filialele Egis România, Moldova și Bulgaria (2013-2017), dar și și director de dezvoltare pentru Europa al companiei mamă (2017-2019).
Proiecte de infrastructură Erbașu în Oradea și județul Bihor – În execuție
Centrul Cultural Multifuncțional din Oradea (str. Universității), 122 milioane lei
Spitalul Boli Infecțioase și Pneumologie din Oradea (str. Vlădeasa), 460,5 milioane lei
Austrada A3 ”Transilvania” – lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș (26 km), 1,052 miliarde lei
Valoarea totală a contractelor: 2,15 miliarde lei (aprox. 435 milioane euro)
Potrivit datelor economedia.ro, pe baza celor transmise de ONRC și colectate din platforma termene.ro, în 2023, Construcții Erbașu a avansat puternic în clasamentul național al constructorilor din România. Compania a urcat pe locul patru în acest clasament, depășind pragul de 2 miliarde lei cifră de afaceri în 2023 (în creștere cu 127% față de 2022) și cu un profit net de 283 milioane lei (în creștere cu 349% față de 2022). Având în vedere că doar valoarea lotului de autostradă dintre Suplacu de Barcău și Chiribiș se ridică la aproape jumătate din cifra de afaceri de anul trecut (884 milioane lei + TVA), este de așteptat ca și anul 2024 să fie unul extrem de profitabil pentru controlat de Cristian Erbașu.
Hotel Erbașu, o pomană cu dedicație de la Consiliul Județean
Că Erbașu este pe val o dovedesc și planurile de extindere ale companiei. Consiliul Judeţean Bihor a finalizat în noiembrie 2022 procedura de atribuire a dreptului de superficie (folosinţă) asupra unui teren de 3.981 metri pătraţi din centrul municipiului Oradea pentru construirea unui hotel.
În mod cu totul nesurprinzător, ”câştigătorul” a fost Construcţii Erbaşu, singura companie care a depus ofertă în cadrul licitaţiei. Terenul se află în viitorul centru sportiv și cultural al Oradiei, la doar 5 minute de centrul orașului. Este vorba despre zona unde se află Muzeul Țării Crișurilor și Biblioteca Județeană, în apropiere a fost construită Sala Polivalentă și urmează a fi construite, de asemenea, viitorul Centru cultural județean și noul stadion municipal al Oradiei, motiv pentru care administrația județeană a și considerat oportună edificarea hotelului.
Construcții Erbașu a început anul acesta să și construiască aici un hotel cu 7 etaje, asumându-și o investiție de 10 milioane euro. În schimbul dreptului de a folosi timp de 25 de ani terenul din proprietatea județului, compania va achita Consiliului Județean Bihor o redevență de 746.437 euro, adică nici 30.000 de euro/an.
Având în vedere poziționarea centrală a terenului, într-o zonă în plină dezvoltare și cu potențial imens, dar și ținând cont de sutele de milioane de euro încasate de companie în Bihor, cele 746.000 de euro par mărunțiș, de-a dreptul o POMANĂ pentru Erbașu! (A.F.)