Decizia numărul 249/2022 a Curții de Apel din Alba Iulia în cazul scandalului declanșat de hotărârea CJ Bihor prin care Ilie Bolojan a încercat să impună raporturi de subordonare, obligații dar și amenzi primăriilor din județ, este devastatoare!
Este clar, spune Curtea, că nu este vorba despre coordonare, întrucât aceasta ar
presupune traiectorii de recomandare, ci despre o veritabilă deturnare de putere, prin care Consiliul Județean își arogă competențe în domenii în care nu are dreptul să intervină și își subordonează consiliile locale!
Prin aprobarea unei hotărâri nelegale, mai spune Curtea, de natură să afecteze bunul mers al administrației locale, cetățenii își pierd încrederea în aleșii locali și în autoritatea deliberativă a județului.
Conform Portalului instanțelor de judecată, instanța a admis recursul declarat de către 20 de primării din Bihor, conduse de primari aparținând UDMR, împotriva hotărârii Consiliului Județean Bihor, impusă de Ilie Bolojan, privind întreținerea marginilor drumurilor din județ, care instituia, prin CJ Bihor, obligații pentru primării, generând un raport de subordonare între instituții.
Concret, primarii UDMR au reclamat încălcarea Codului Administrativ, potrivit căruia „raporturile dintre administraţiile publice locale din comune, oraşe şi municipii şi autorităţile administraţiei publice de la nivel judeţean se bazează pe principiul autonomiei locale, legalităţii, solidarităţii, egalităţii de tratament şi responsabilităţii, între acestea neexistând raporturi de subordonare, ci raporturi de colaborare”.
Astfel, instanța admite recursul declarat de recurenţii-reclamanţi (primarii UDMR Bihor), împotriva Sentinței nr. 563/2021 a Tribunalului Bihor. Casează în parte sentința recurată și în rejudecare: Anulează în parte HCJ 241/2020 şi Regulamentul privind întreţinerea pe timp de primăvară – toamnă şi gospodărirea drumurilor publice la nivelul judeţului Bihor în privinţa art. 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ?i 15 din Capitolul IV. Hotărârea este definitivă.
Mulți primari din Bihor s-au plâns la momentul respectiv cu privire la caracterul populist al inițiativei președintelui CJ Bihor, dat fiind că, în cele mai multe comune, curățarea marginilor drumurilor, primăvara și toamna, se realiza deja, din proprie inițiativă și cu propriile resurse, de ani de zile, fără să fi fost nevoie să o impună nimeni. Mai mult, ei reclamau faptul că prin respectiva hotărâre a CJ Bihor, Ilie Bolojan ar fi încercat să se spele pe mâini de problemă – adică de obligația de a sprijini primăriile din județ, dându-le noi sarcini, acesta culegând însă câștig și capital politic printr-o inițiativă pe care cei mai mulți primari o aplicau deja singuri.
Decizia Curții de Apel Alba Iulia reprezintă o lovitură pentru modul discreționar și heirupist prin care Ilie Bolojan înțelege să acționeze de cele mai multe ori și stabilește că între primari și conducerea Consiliului Județean nu pot exista relații de subordonare.
Mai mult, primarii UDMR au avut câștig de cauză și în privința reclamării lipsei de profesionalism a conducerii CJ Bihor, ei acuzând faptul că „actele normative trebuie redactate într-un limbaj şi stil juridic specific normativ, sobru, clar şi precis, care să excludă orice echivoc.” Instanța le-a dat dreptate.
Ca atare, spune Curtea de Apel, consiliile județene au putere decizională strict în ceea ce privește întreținerea drumurilor județene și a infrastructurii aferente, fără a putea să joace un alt rol în ceea ce privește ,,politica” de administrare a drumurilor locale și comunale, în afara celui de sprijin ori colaborare.
Consiliul Județean a ales să adopte un regulament coercitiv, neclar și nelegal!
Primarul, continuă Curtea, nu este subordonat nici consiliului local și nici celui județean. Acesta nu are personalitate juridică, nefiind titular de drepturi și obligații. Primarul nu este subiect de drept și nu are patrimoniu propriu. Primarul este șeful administrației locale, având atribuții de execuție privind hotărârile consiliului local. Primarul, ca și organ executiv și reprezentativ al UAT-ului nu poate fi sancționat din punct de vedere contravențional.
În fine, Curtea constată că nu există niciun temei legal concret care să permită Consiliului Județean Bihor să adopte Regulamentul prin care se stabilesc sancțiuni contravenționale în sarcina autorităților publice locale!