Criză fără precedent pe aeroporturile din România, după ce Blue Air a anulat toate zborurile până luni, 12 septembrie. Multe dintre curse însă urmau să se și întoarcă în țară, astfel că și pe alte aeroporturi de peste hotare sunt mulți pasageri blocați. Doar marți este vorba despre 3.000 de pasageri care s-au trezit că zborul anulat, mulți fiind în situația în care deja trimiseseră bagajul spre cală și așteptau îmbarcarea.
Imaginile prezentate de televiziuni au arătat angajați copleșiți de situație, care nu știau să le spună pasagerilor mai mult decât să depună cerere pentru rambursarea banilor pe bilet, sau să opteze pentru reprogramarea cursei, de săptămâna viitoare încolo.
Iată, însă, ce drepturi ai ca pasager și care sunt situațiile în care ai dreptul și l despăgubiri, dacă zborul a fost anulat, potrivit legislației europene.
Opțiuni de zbor
Dacă zborul este anulat, compania aeriană trebuie să vă ofere posibilitatea de a alege una din următoarele variante:
- rambursarea prețului biletului și, dacă aveți un zbor de legătură, un zbor de întoarcere, cu prima ocazie, către aeroportul de plecare.
- redirecționarea către destinația finală cu prima ocazie.
- redirecționarea la o dată ulterioară agreată de dumneavoastră, în condiții de transport comparabile și în funcție de locurile disponibile.
Din momentul în care ați optat pentru una din aceste variante, nu mai aveți niciun drept în raport cu celelalte două.
Despăgubiri
Aveți dreptul la despăgubiri dacă ați fost informat în privința anulării cu mai puțin de 14 zile înainte de data planificată a zborului. Compania aeriană are obligația de a dovedi dacă și când v-a informat personal în acest sens. Dacă nu o poate face, contactați autoritatea națională.
Totuși, operatorul nu trebuie să plătească despăgubiri dacă poate dovedi că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare, care nu ar fi putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile. Compania aeriană trebuie să dovedească acest lucru furnizând, de exemplu, extrase din jurnalele de bord sau rapoarte referitoare la incidente. Compania trebuie să ofere aceste dovezi organismului național competent, precum și pasagerilor vizați, în conformitate cu dispozițiile naționale privind accesul la documente.
În cazul Blue Air, ministrul Mediului a declarat public că nu exista niciun motiv pentru care compania să anuleze zborurile, însă rămâne de văzut pe ce și-a fundamentat afirmația.
- dacă alegeți ca prețul biletului să fie rambursat – despăgubirea va depinde de tipul de zbor
- dacă optați pentru redirecționare – despăgubirea va depinde de tipul de zbor și de întârzierea cu care ajungeți la destinația finală în raport cu ora prevăzută inițial.
Nu aveți dreptul la despăgubiri în următoarele situații:
- dacă sunteți informat cu mai mult de 14 zile în avans
- dacă sunteți informat într-un interval cuprins între 2 săptămâni și 7 zile înainte de plecarea planificată și vi se oferă redirecționare, ceea ce v-ar permite:
- să plecați cu maximum 2 ore înainte de ora planificată inițial și
- să ajungeți la destinația finală cu o întârziere mai mică de 4 ore față de ora de sosire planificată inițial
- dacă sunteți informat cu mai puțin de 7 zile înainte de plecarea planificată și vi se oferă redirecționare, ceea ce v-ar permite:
- să plecați cu maximum 1 ore înainte de ora planificată inițial și
- să ajungeți la destinația finală cu o întârziere mai mică de 2 ore față de ora de sosire planificată inițial.
Atenție: În cazul în care compania aeriană v-a redirecționat către alt zbor și ați ajuns la destinația finală cu o întârziere de 2, 3 sau 4 ore, valoarea despăgubirilor poate fi redusă cu 50%.
Asistență gratuită – apă, mâncare și cazare
Pe durata așteptării, companiile aeriene trebuie să vă ofere asistență gratuită. Asistența furnizată trebuie să includă:
- băuturi răcoritoare
- produse alimentare
- cazare (dacă vi s-a făcut rezervare pentru ziua următoare)
- transport între aeroport și locul de cazare
- 2 apeluri telefonice, telex, fax, e-mail.
Dacă nu vi se oferă asistență și vă cumpărați singur băuturi răcoritoare și alimente, compania aeriană ar trebui să vă dea banii înapoi, atât timp cât cheltuielile pe care le-ați făcut au fost necesare, rezonabile și adecvate. Păstrați bonurile pentru decontare.
Aveți dreptul la asistență doar pe durata așteptării până la redirecționarea, în condiții comparabile de transport și în cel mai scurt timp posibil, către destinația finală sau până la zborul de întoarcere către aeroportul din care ați plecat inițial (dacă ați pierdut zborul de legătură din cauza problemelor cu zborul precedent).
Detalii despre drepturile pasagerilor în UE găsiți AICI. (sursa)