După aproape doi ani de prețuri plafonate, începând cu 1 iulie 2025, consumatorii casnici, în special cei care înregistrau până acum un consum redus, sub 100-150kWh, vor avea facturi dublate sau chiar mai scumpe de atât, potrivit prețurilor anunțate deja de cei mai mari distribuitori de energie de pe piața din România. Ziare.com a pus laolaltă tarifele anunțate până acum de producători precum Hidroelectrica sau distribuitori precum PPC, Premier Energy și Electrica. E.ON nu a publicat date oficiale, dar am putut extrage tarifele folosite de Hidroelectrica pentru zona Moldovei, acolo unde clienții sunt racordați la rețeaua de distribuție Delgaz Grid, din grupul E.ON România.

În perioada de plafonare, prețul maxim plătit de consumatorii casnici varia în funcție de consum:

  • până la 100 kWh: 0,68 lei/kWh;
  • între 100,01 și 255 kWh: 0,80 lei/kWh;
  • între 255,01 și 300 kWh: primii 255 kWh la 0,80 lei, restul la 1,30 lei/kWh;
  • peste 300 kWh: întregul consum la 1,30 lei/kWh.

În baza acestui model, o gospodărie cu un consum lunar de 100 kWh plătea o factură de circa 68 de lei, iar una cu 300 kWh ajungea la 262,5 lei. Este important, din capul locului, să amintim că, după încheierea schemei de sprijin, fiecare furnizor va aplica un tarif unic, indiferent de consum. Însă, în graficele de mai jos am păstrat nivelurile diferite pentru a se putea observa modul în care ridicarea plafonării va afecta diferit consumatorii în funcție de tarifele pe care distribuitorii le aplicau înainte de liberalizare. Astfel, cei mai mari jucători de pe piață, PPC, Electrica și Premier Energy, au anunțat tarife de peste 1,50 lei/kWh, în vreme ce Hidroelectrica oferă în continuare prețuri sub media pieței, între 1,03 și 1,12 lei/kWh, în funcție de zona de distribuție.

În cazul PPC, compania de energie dublează prețul curentului, după cum a transmis deja clienților săi în oferta pentru perioada 1 iulie 2025 – 27 mai 2026, astfel că aceste tarife vor fi valabile timp de un an. După această dată, dacă măsura nu va fi prelungită din nou, PPC va aplica un tarif unic de 1,55 lei pe kilowatt, la care se adaugă un abonament zilnic de 0,43 lei pentru fiecare loc de consum.

Dacă luăm în calcul scenariul unui consum lunar de 100 kWh, factura la PPC va crește de la 68 de lei la 157 de lei, adică o scumpire de 130,9%. Creșteri similare vor resimți și clienții Electrica sau Premier Energy, unde prețurile sunt apropiate, după cum reiese și din infograficul de mai sus.

Hidroelectrica, cel mai mic preț de pe piață, cele mai mari probleme de susținere a cererilor crescute de branșare

În cazul Hidroelectrica, considerat de altfel în prezent cel mai ieftin furnizor de pe piață, o gospodărie cu 100 kWh consum lunar din Oltenia (zona cu cel mai mare tarif Hidroelectrica, 1,119 lei/kWh) va plăti 112 lei/lună, ceea ce înseamnă o creștere de 64,7% față de tariful plafonat. În schimb, pentru un consum de 400 kWh/lună, când oricum se aplica cel mai mare tarif plafonat ( 1,30 lei/kWh), creșterile sunt mai temperate, iar în anumite cazuri, la Hidroelectrica facturile chiar vor și scădea. La PPC, factura crește de la 520 de lei la 628 de lei, ceea ce înseamnă o scumpire de „doar” 20,8%, în timp ce la Hidroelectrica în zona Muntenia, de exemplu, creșterea este de doar 0,6%, de la 520 la 518,2 lei (datorită tarifului mai mic, de 1,0364 lei/kWh).

Este important să amintim totuși că Hidroelectrica a emis avertizări clare că nu mai poate prelua toți clienții care doresc să se mute, compania având deja probleme la nivelul mai multor blocaje din cauza capacității limitate de procesare a solicitărilor și din cauza infrastructurii de distribuție locală încă sub nivelul competitorilor privați.

„Avem cel mai mic preț anunțat de la 1 iulie. Sperăm să nu avem o presiune extraordinară asupra migrării clienților către Hidroelectrica. În niciun caz nu putem să preluăm toți clienții casnici din România, nu ne dorim acest lucru, nu ne dorim să producem perturbații concurențiale masive celorlalți jucători. Avem nevoie de toți producătorii, toți furnizorii și toți distribuitorii, pentru a crea politici comune pentru consumatorii din România”, a declarat directorul financiar al companiei, Marian Fetița, în conferința Energy Expo, care a avut loc la mijlocul lunii mai, potrivit Hotnews.

Consumatorii casnici vor trebui să cântărească bine ofertele în funcție de consumul lor lunar, și să facă uz de mecanismul de comparare pus la dispoziție de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Instituția a pus la dispoziția publicului și a distribuitorilor un comparator de prețuri unde companiile pot introduce ofertele, iar clienții vor putea alege foarte ușor oferta avantajoasă. Clienții trebuie să completeze o serie de date care țin de tipicul contractului cu care lucrează aceștia și să identifice furnizorii din zona lor și ofertele care se potrivesc cel mai bine condițiilor specifice de consum.

„Potrivit Regulamentului privind organizarea și funcționarea platformei online de schimbare a furnizorului, aprobat prin Ordinul ANRE nr. 3/2022, clienții finali pot schimba furnizorul de energie electrică sau gaze naturale fără a plăti taxe suplimentare. Orice furnizor este obligat să permită schimbarea, fără a impune restricții sau costuri ascunse”, amintesc oficialii ANRE. (ziare.com)

Articolul precedentFinal de iunie cu ploi. Meteorologii avertizează că vremea se va strica în a doua jumătate a lunii
Articolul următorPerformanță dublă pentru C.S. Crișul Oradea: Vicecampioni naționali la polo U18 și locul VI în turneul final U13 la baschet feminin (FOTO)