În luna mai 2025, românii sunt chemați la urne pentru a-și alege noul președinte, iar 11 candidați – 7 reprezentanți ai unor partide și alianțe și 4 independenți – vor lupta pentru voturile cetățenilor. Campania electorală reprezintă o etapă crucială a acestui proces, iar candidații trebuie să respecte un set strict de reguli pentru a asigura corectitudinea și echitatea alegerilor.
Campania electorală pentru primul tur de scrutin va dura o lună, oferind candidaților oportunitatea de a-și promova mesajele și de a convinge electoratul. În cazul unui al doilea tur de scrutin, campania electorală va începe imediat după anunțul oficial al Curții Constituționale privind cei doi candidați care vor continua competiția. Această perioadă se încheie în dimineața zilei de sâmbătă de dinaintea alegerilor, la ora 7:00, respectiv pe 17 mai 2025.
Reguli stricte în timpul campaniei electorale
Pentru a menține un proces electoral echitabil, autoritățile impun o serie de restricții privind materialele de campanie, conținutul mesajelor electorale, oferirea de bunuri și servicii, publicitatea în mass-media și promovarea online.
Candidații nu au voie să folosească panouri publicitare de mari dimensiuni, bannere, mesh-uri, corturi publicitare sau alte forme de publicitate luminoasă. De asemenea, nu pot utiliza mașini special amenajate pentru promovarea mesajelor electorale. Materialele electorale nu pot fi afișate în locuri neautorizate, cum ar fi infrastructura rutieră sau elemente de reglementare a circulației. Afișele care imită culorile drapelului României sau ale altor state sunt interzise. De asemenea, distribuirea materialelor de propagandă electorală de către minori sub 16 ani nu este permisă.
Reguli privind conținutul mesajelor electorale
Candidații trebuie să evite mesajele sau sloganurile discriminatorii, incitarea la ură și intoleranță, defăimarea sau promovarea diviziunilor religioase ori etnice, precum și atacurile la persoană împotriva contracandidaților.
Conform unei ordonanțe de urgență adoptate în 2025, candidații nu pot oferi bunuri alimentare, bani, băuturi alcoolice sau nealcoolice ori produse din tutun. Excepție fac obiectele de propagandă electorală inscripționate cu însemnele formațiunii politice sau ale candidatului, cu o valoare maximă de 10 lei fără TVA.
Reguli privind publicitatea în mass-media
Posturile private de radio și televiziune trebuie să practice același tarif pentru toți competitorii electorali. Timpii de antenă trebuie să fie proporționali cu cei ai posturilor publice. Spoturile publicitare electorale sunt interzise în afara emisiunilor electorale. Cu 48 de ore înainte de ziua votării sunt interzise sondajele de opinie, publicitatea electorală, comentariile privind campania electorală și aparițiile candidaților în programe, cu excepția rectificărilor.
În 2025, regulile pentru promovarea online au fost înăsprite. Platformele sociale mari (TikTok, Facebook, Google) riscă amenzi uriașe dacă nu elimină conținutul ilegal în 5 ore de la notificarea Autorității Electorale Permanente. Biroul Electoral Central va soluționa toate plângerile legate de campania electorală pe rețelele sociale. Candidații trebuie să respecte normele de transparență impuse de Regulamentul UE 2024/900.
Încălcarea regulilor de campanie poate atrage sancțiuni severe. Oferirea sau primirea de bani sau bunuri pentru influențarea votului se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 5 ani. Împiedicarea dreptului de a vota sau de a fi ales se sancționează cu până la 5 ani de închisoare. Votarea multiplă sau fără drept se pedepsește cu închisoare între 6 luni și 5 ani. Violarea secretului votului atrage pedepse cu închisoare între 6 luni și 3 ani. Purtarea de însemne de propagandă electorală în ziua votării de către membrii biroului electoral sau persoane acreditate poate fi sancționată cu amenzi de până la 2000 de lei. (sursa)