Statul va plăti o parte din factura la energie pe care o vor primi consumatorii vulnerabili de la 1 iulie. Nivelul ajutorului a fost stabilit, potrivit unei ordonanțe de urgență aprobate vineri de Guvern, la 50 de lei lunar, și va fi acordat timp de nouă luni, în perioada 1 iulie 2025 – 31 martie 2026. Sprijinul financiar va fi acordat sub forma unui tichet electronic de energie.
Peste 25% din populaţie se află într-o situaţie de vulnerabilitate energetică, iar 17,8% dintre gospodării întâmpină dificultăţi majore în plata facturilor, scrie în nota de fundamentare a actului normativ.
Decizia de a acorda acest ajutor vine în contextul în care, la 1 iulie, expiră schema de plafonare a prețurilor la energie, iar mai mulți furnizori de energie au trimis către consumatori oferte cu prețuri dublate.
Cea mai ieftină ofertă este 1,04 lei/kWh, iar cele mai scumpe ajung la 2 lei / kWh. Mari furnizori, cu mulți consumatori, propun prețuri de circa 1,50 – 1,55 lei / kwh.
Potrivit datelor Ministerului Energiei sunt aproximativ 3,7 milioane de români care consumă în medie 57 kWh, ceea ce înseamnă facturi lunare între 59 lei și 114 lei.
Care sunt condițiile pentru a primi tichetul electronic de energie
Vor beneficia de ajutorul de 50 de lei persoanele singure cu un venit net lunar de maxim 1.940 lei și familiile cu un venit net lunar/membru de maximum 1.784 lei.
Nu vor primi sprijin persoanele care la data solicitării sprijinului nu aveau domiciliul în România sau care nu fac dovada că locuiesc în România.
De asemenea, nu vor primi persoanele care nu au acte de identitate în termen de valabilitate.
Mai sunt excluse de la acest ajutor persoanele care execută pedepse privative de libertate ori beneficiază de servicii sociale în regim rezidenţial organizate ca structuri publice sau private.
Cum va fi transmis ajutorul pentru energie
Sprijinul se acordă la solicitarea persoanei singure sau a unui membru major al familiei, care poate fi depusă exclusiv online într-o aplicație (EPIDS) dezvoltată de Serviciul de Telecomunicații Speciale. Aplicația STS va fi dedicată implementării mecanismului de sprijin.
Solicitanții care nu au posibilitatea să utilizeze această aplicație vor fi ajutați de către primării sau de către oficiile poștale.
Sprijinul se acordă sub forma unui tichet fără valoare nominală, care va fi încărcat lunar cu cei 50 lei lunar.
Eligibilitatea persoanei singure sau familiei va fi stabilită în mod automat în aplicație, atât pe baza celor declarate de către solicitant, cât și pe baza informațiilor din bazele de date disponibile la evidența populației și veniturile persoanelor.
Emiterea, tipărirea, distribuirea tichetului și plata către furnizor a facturii de energie electrică prin serviciul de mandat poștal se va realiza prin intermediul Poștei Române.
Poșta Română deschide pentru fiecare titular în parte cont de sume în mandat poştal prin intermediul cărora se vor desfăşura operaţiunile de plăţi. Poșta Română va încheia o convenție cu Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială
Tichetele electronice vor fi folosite exclusiv pentru plata facturilor de energie electrică emise începând cu data de 1 iulie 2025. Plata se efectuează prin serviciul de mandat poștal, exclusiv pentru facturile care conțin POD-ul validat prin intermediul aplicației EPIDS.
Valabilitatea ajutorului este de 12 luni de la data ultimei încărcări cu valoarea sprijinului.
Sumele care nu sunt utilizate de către beneficiar, de exemplu în situații în care factura este mai mică de 50 de lei, vor fi returnate automat către Poșta Română, la finalul perioadei de valabilitate a tichetului.
Impactul bugetar calculat de Guvern pentru acest sprijin este de 1,04 miliarde lei pentru cele 9 luni de aplicare, din care 705,7 milioane lei în anul 2025 și 335,6 milioane lei în anul 2026. (sursa)