Tichetul de 50 de lei, pentru plata energiei electrice după data de 1 iulie, când va fi eliminată plafonarea prețurilor, va fi acordat pentru aproximativ 2,1 milioane de gospodării, conform unui proiect al Ministerului Energiei.

Conform estimării inițiatorilor, impactul bugetar total – inclusiv costul serviciilor ce vor fi furnizate de Compania Națională Poșta Română – este de 1.041,3 milioane lei pentru cele 9 luni de aplicare, din care 705,7 milioane lei în anul 2025 și 335,6 milioane lei în anul 2026.

”Prin proiectul de act normativ se reglementează acordarea de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflați în situația de sărăcie energetică pentru perioada ulterioară încetării aplicării măsurilor prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.6/2025, respectiv după 1 iulie 2025”, precizează Ministerul Energiei în Nota de fundamentare.

Măsura se aplică în intervalul 01.07.2025-31.03.2026.

Beneficiarii acesteia vor fi: persoanele singure cu un venit net lunar de maxim 1940 de lei și familiile cu un venit net lunar/membru de maxim 1784 de lei.

Nu vor beneficia persoanele care, la data solicitării sprijinului, nu au domiciliul în România sau care nu fac dovada că locuiesc în România, potrivit legii, nu au acte de identitate în termen de valabilitate, precum și persoanele care execută pedepse privative de libertate ori beneficiază de servicii sociale în regim rezidențial organizate ca structuri publice sau private.

”Sprijinul se acordă la solicitarea persoanei singure sau a unui membru major al familiei, care poate fi depusă exclusiv online într-o aplicație dezvoltată de Serviciul de Telecomunicații Speciale, dedicată implementării mecanismului de sprijin. Pentru solicitanții care nu au posibilitatea să utilizeze această aplicație, se propune ca aceștia să fie ajutați de către autoritățile administrației publice locale sau de către oficiile poștale”, precizează ministerul.

Sprijinul se acordă sub forma unui tichet fără valoare nominală, care va fi încărcat lunar cu suma reprezentând sprijinul acordat, atât timp cât se mențin condițiile de eligibilitate;

”Determinarea eligibilității persoanei singure sau familiei se realizează în mod automat în aplicație, atât pe baza celor declarate de către solicitant, cât și pe baza informațiilor din bazele de date disponibile cu privire la evidența populației și veniturile persoanelor. Emiterea, tipărirea, distribuirea tichetului și plata către furnizor a facturii de energie electrică prin serviciul de mandat poștal se va realiza prin intermediul Companiei Naționale Poșta Română SA (CNPR)”, menționează reprezentanții Ministerului Energiei.

Pragul de venit de 1784 de lei/persoană în cazul familiilor și 1940 de lei în cazul persoanei singure reprezintă pragul de sărăcie relativă pentru anul 2024, conform datelor Eurostat.

Conform estimării inițiatorilor, un număr maximal de aproximativ 2,1 milioane gospodării vor beneficia de acest sprijin lunar în valoare de 50 de lei.

Rezultă un cost al acordării sprijinului de 949,5 milioane lei pe cele 9 luni de aplicare, din care 633 milioane lei în anul 2025 (6 luni) și 316,5 milioane lei în 2026 (3 luni).

La costul acordării sprijinului se adaugă costul serviciilor ce vor fi furnizate de Compania Națională Poșta Română SA, care, potrivit estimărilor acestei instituții, se ridică la 91,83 milioane lei, din care 72,7 milioane lei în anul 2025 și 19,1 milioane lei în 2026.

Astfel, impactul bugetar total este de 1.041,3 milioane lei pentru cele 9 luni de aplicare, din care 705,7 milioane lei în anul 2025 și 335,6 milioane lei în anul 2026.

În vederea asigurării plății, prin serviciul de mandat poștal, a cheltuielilor cu energia electrică, CNPR deschide pentru fiecare titular în parte cont de sume în mandat poștal, prin intermediul cărora se vor desfășura operațiunile de plăți.

Sumele reprezentând sprijinul acordat beneficiarilor, precum și cele necesare pentru plata contravalorii serviciilor prestate de CNPR vor fi suportate din bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, prin Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială.

Proiectul reglementează și cazurile de încetare a acordării sprijinului pentru un loc de consum, cum ar fi decesul persoanei singure beneficiare, schimbarea locului de consum (adresa).

Tichetul poate fi utilizat exclusiv pentru plata facturilor de energie electrică emise începând cu data de 1 iulie 2025.

Valabilitatea sprijinului este de 12 luni de la data ultimei încărcări cu valoarea sprijinului. (sursa)

Articolul precedentEurostat anunță că România are cele mai mici prețuri la alimente
Articolul următorEfectivul de salariaţi, câştigul salarial și numărul şomerilor înregistraţi la nivelul judeţului Bihor