2025 va fi un an bun în infrastructura rutieră, consideră Asociația Pro Infrastructură, care face un bilanţ al kilometrilor de autostradă şi drum expres care vor fi inauguraţi în acest an.

„Va fi un an bun în infrastructura rutieră. În 2025, prima dată în istoria sa, România are 157 kilometri de autostradă şi drum expres care cu siguranţă vor fi daţi în trafic. În condiţii normale, sunt şanse mari să ne apropiem pentru al doilea an consecutiv, ba chiar să trecem de borna 200 km”, au scris pe Facebook reprezentanții asociaţiei.

„Dacă toate planetele se vor alinia neverosimil la fel ca în 2024, scenariul super-optimist ne duce la 243 km şi minunile la 280 km, cu antreprenori care să se autodepăşească (din nou)”, se mai arată în postare.

Asociaţia face un bilanţ al lucrărilor pentru 2025, începând cu „bucăţile certe şi clare, în total 157,74 kilometri”:

„Acum încep dezbaterile și calculele. Asul din mânecă îl are tot UMB. Întrebarea este câtă capacitate tehnică va avea (în special pe structuri), câți bani are guvernul, cât poate lucra constructorul pe caiet și care vor fi secțiunile unde se va concentra. Lotul 1 Focșani-Bacău are termen contractual septembrie 2025, iar celelalte 5 tronsoane până la Pașcani, noiembrie 2025. Împreună sunt 173,3 km care, în opinia noastră, nu vor fi toți gata în 2025”, mai scriu membrii asociației. Potrivit acestora, „sunt șanse mari” să fie deschisă una din variantele:

a) 49,3 km între Bacău Nord (Săuceşti) şi Roman Nord (Săbăoani) SAU

b) 35,6 km între Focşani Nord şi Adjud Sud (Domneşti), segment extra-dificil cu 4 poduri-monstru pe intervalul Garoafa-Tişiţa. Evident, e posibilă şi o combinaţie între cele două, fiind multe noduri pe traseul Focşani-Paşcani.

„Aşadar, în total, sunt ŞANSE MARI ca UMB să livreze încă 49,3 (A7) + 10,77 (DEx6) = 60,07 km SAU 35,6 (A7) + 10,77 (DEx6) = 46,37 km. ŞANSE 50/50 avem pe 25,31 km unde e nevoie de mobilizare serioasă, utilaje şi oameni. Ciotul de 4,47 km pe A0 Nord între A2 şi DN3 este posibil în decembrie doar dacă se va lucra tot anul, iar restricţiile de mediu pe Lacul Cernica teoretic nu vor permite asta. Pe 8,6 km între DN3 şi DN2 chinezii de la CCECC au termen noiembrie 2025. Pot să-l respecte numai dacă va fi presiune din partea autorităţilor şi a vecinului UMB fără de care tronsonul va fi muzeu”, au mai scris specialiştii Pro Infrastructură.


Aceasta afirmă că, la categoria MINUNI, se încadrează cei de la Erbaşu de pe A3 Suplacu de Barcău-Chiribiş. „Termenul de execuţie pe cei 26,35 km este de 18 luni şi încă nu au autorizaţie de construire. Un efort excepţional este posibil dar improbabil pe un sector cu multe necunoscute şi complicaţii care a văzut prima lopată dată de Bechtel în urmă cu, atenţie, 20 de ani şi jumătate”, se mai arată în postarea de pe Facebook.


Reprezentanţii organizaţiei vorbesc şi despre lucrări care vor începe în 2025:

  • ultimul tronson al A0 între A1 şi DN1, A1 Sibiu-Piteşti secţiunile 2 şi 3, A3 Suplacu de Barcău-Chiribiş, A13 Boiţa-Făgăraş
  • A3 Chiribiş-Biharia dacă se finalizează la timp disputele din instanţă dintre Selina/Trameco şi CNAIR
  • capetele din PNRR ale A8 dinspre Târgu Mureş, respectiv Moţca
  • dacă se rezolvă la timp contestaţiile şi semnarea contractelor, in-extremis am putea vedea ceva în teren măcar pe unul din cele trei sectoare ale DEx16 Oradea-Arad.

Acest an ar trebui să ne aducă şi centurile rutiere de la Biharia, Făgăraş, Zalău, Mizil şi Comarnic. Şi drumul de legătură A1-DN69 la nord de Timişoara. La final de 2024, reţeaua de autostrăzi şi drumuri expres din ţară a ajuns la 1269,87 kilometri aflaţi în exploatare. În 2025 ne vom apropia de borna 1500 sau chiar o putem depăşi în visul unei nopţi de iarnă”, a mai transmis Pro Infrastrctură. (sursa)

Articolul precedentLiderii coaliţiei de guvernare se reunesc, miercuri, în prima şedinţă din 2025 / Discuţii privind data alegerilor prezidenţiale, candidatul comun al alianţei, bugetul pe 2025
Articolul următorDiferențe la prețul apei între județele României. Un plătesc românii cel mai mult pentru apa de la robinete