În 2024, valoarea prognozată a investițiilor publice este de peste 120 de miliarde de lei de la bugetul național și din fonduri europene, ceea ce reprezintă echivalentul a 7,2% din PIB. În 2023, valoarea introdusă de Guvern a fost de 101 miliarde de lei, adică peste 20 de miliarde de euro.
Noile previziuni ale Comisiei Europene privind economia UE indică un ritm de creștere care va atinge 0,9 % (de la 1,3 %) în UE și 0,8 % (de la 1,2 %) în zona euro. Față de media europeană, pentru 2024 Comisia Europeană estimează un avans al economiei românești de până la 2,9%.
„Dacă am reuşit să investim în 2022, an cu crize suprapuse, aproape 7% din PIB în economia românească şi în firmele antreprenoriale româneşti, în special în IMM-uri, avem ambiţia ca de acum înainte să forţăm investiţii anuale de 10% din PIB!”, spunea Marcel Ciolacu în cadrul evenimentului Romania Start-Up Revolution, în luna mai a anului trecut.
De asemenea, premierul Ciolacu a anunțat și un număr record de angajați, susținând că au fost create peste 75.000 de locuri de muncă.
„România a avut o creştere sănătoasă pentru că s-a bazat foarte mult pe investiţii şi nu pe consum. Valoarea investiţiilor publice a depăşit anul trecut suma deficitului public. Per total volumul investiţiilor publice a crescut cu 33%, iar acest lucru s-a văzut în apariţia a peste 75.000 de locuri de muncă”, a declarat Marcel Ciolacu.
De asemenea, miliarde de euro din finanțări europene au fost investite în special pe Autostrada Moldovei, dar nu numai. Autostrada de Centură a Capitalei, Drumul Expres Pitești-Craiova și autostrada Pitești-Sibiu sunt alte proiecte majore.
Volumul construcțiilor – principalul motor de creștere economică – a fost cu peste 25% mai mare în decembrie 2023, față de aceeași perioadă a anului precedent. Iar în această creștere, cea mai mare pondere o au construcțiile inginerești (+43%), adică în principal infrastructura de transport.
Pentru 2024 perspectiva de creștere continuă. Ministerul Transporturilor are semnate contracte pentru toate tronsoanele de autostradă, finanțate din PNRR. O situație similară se înregistrează și cu proiectele feroviare. (sursa)