Dacă stai într-un orășel de lângă Cluj-Napoca, de exemplu, plătești RCA 800 de lei pentru un model de mașină. Dacă stai în Cluj-Napoca, plătești cu 500 de lei mai mult.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a modificat legislația, la solicitarea Comisiei Europene, care a deschis o cauză de infrigement la adresa României, și, astfel, a oferit mai multă libertate în stabilirea tarifelor RCA. Rezultatul? În calculul asigurării obligatorii au fost incluse și alte criterii, pe lângă vârsta șoferului și capacitatea cilindrică a motorului.
Modificările presupun, pe lângă altele, ca șoferii care conduc în localități mai puțin riscante din punctul de vedere al numărului și severității accidentelor rutiere, în principal orașe mici și comune, să plătească un RCA mai ieftin.
Concret, conform unui model de calcul realizat de studiifinanciare.ro, dacă un șofer de 49 de ani care conduce o mașină cu cilindree de 1,4 litri în orașul Gherla din județul Cluj ar plăti aproximativ 802 lei pentru o poliță RCA, un șofer cu aceleași referințe, dar care conduce în orașul Cluj – Napoca, plătește în jur de 1.300 de lei.
”Într-o altă comparație, un șofer cu vârsta între 30 și 35 de ani care conduce în Odorheiu Secuiesc va plăti aproape la jumătate față de un șofer cu aceeași vârstă din Constanța, ambii conducând un automobil cu capacitatea cilindrică între 1,8 și 2 litri. Mai exact, șoferul din Constanța ar da peste 3.000 de lei pe o poliță RCA, în timp ce șoferul din Odorheiu Secuiesc plătește în jur de 1450 de lei”, mai arată sursa citată.
Șoferii din orașele mari plătesc un RCA mult mai scump din cauza numărului mare de accidente, dar și din cauza prețurilor reparațiilor percepute de service-uri. Această diferențiere vine ca urmare a liberalizării complete a pieței din perspectiva dreptului asigurătorului de a stabili prețurile. (sursa)