Dacă vi se pare că se circulă iar bară la bară, aflaţi că se poate şi mai rău. Tot mai multe oraşe europene limitează la 30 de kilometri la oră viteza maximă. Este o iniţiativă pe care Organizaţia Mondială a Sănătăţii ar vrea să o vadă şi în România, campioană la decese în urma accidentelor rutiere. Şoferii în schimb nici nu vor să audă de aşa ceva.
Șofer: ”E o glumă, nu? Văd că sunt foarte bogaţi în idei. Întrebare pentru OMS: cu maşinile ce facem? Revenim la căruţe cu cai sau cu măgari?”
În România, măsura e imposibil de aplicat, susţin experţii. Pe şoselele noastre cea mai mare problemă o reprezintă educaţia şoferilor.
Titi Aur, expert siguranţă rutieră: ”Hai să mergem cu 5 la oră, vor fi şi mai puţine accidente. Când vrei să respecţi viteza, să mergi cu vitezele corecte şi te împing toţi din spate. Dacă tu mergi cu 50 de kilometri pe oră, camionul sigur stă în bara ta, te claxonează şi te înjură”.
O altă problemă. Cum România nu are o reţea de autostrăzi, cele mai multe dintre drumurile naţionale şi europene trec prin oraşe.
Bogdan Ocnaru, reporter Observator: ”În Otopeni, viteza legală este de 70 kmh. pe toate şoselele din ţară, autorităţile au cheltuit sume mari de bani. aici, pe jumătatea drumului e un parapete de siguranţă, ar trebui să oprească maşinile care ar putea să ajungă pe contrasens şi ar putea provoca accidente. Măsura ar fi ridicolă, spun specialiştii în securitate rutieră, ar implica un stres suplimentar pentru şoferi”.
Timpii de deplasare cresc substanţial, odată cu limitarea vitezei la 30km/oră
Luăm ca exemplu ruta Bucureşti – Predeal. Distanţa dintre cele două orase este de 160 de kilometri şi într-o zi cu trafic normal poate fi străbătută în mai puţin de două ore şi jumătate. Având în vedere că drumul trece prin 5 oraşe, timpul ar creşte cu 45 de minute, chiar o oră.
Șofer: ”Nu pot să mă duc până la Braşov cu 30 la oră, aş ajunge poimaine”.
Cătălin Codescu, Asociaţia Victimelor Rutiere: ”Trebuie să semnalizez din timp acest segment de drum cu o viteză scăzută de deplasare şi să asigur alte segmente de drum care să-mi preia un procent important din vehicule. Altfel, s-ar crea ambuteiaje şi ar apărea probleme suplimentare”.
Limitarea de viteză se aplică deja în Paris și Bruxelles
Chiar dacă autorităţile noastre nu au luat o decizie, şoferii din Bucureşti nu circulă de multe ori cu mai mult de 30 de kilometri la oră. Capitala noastră este în topul celor mai aglomerate oraşe din lume.
Bogdan Ocnaru, reporter Observator: ”Rareori găseşti un bulevard unde poţi să apeşi mai tare pe acceleraţie şi să depăşeşti viteza legală de acum, 50 kmh. În capitală se circulă frecvent cu o viteză sub această valoare”.
Campania Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii se numeşte “Străzi pentru viaţă”, iar principalul argument este legat de numărul uriaş al victimelor accidentelor de circulaţie – sunt anual 1,3 milioane de morţi pe drumurile din toată lumea.
O persoană decedată la fiecare 24 de secunde, iar printre cauzele principale este viteza excesivă. (observatornews.ro)