Companiile din România și-au dublat în ultimii ani exporturile pe o piață europeană evaluată în 2023 la peste 26 de miliarde de euro. Vânzările companiilor din țara noastră se situează pe la jumătatea clasamentului european, arată date statistice publicate recent. Dintre așa-numitele exporturi culturale, bijuteriile din România strălucesc între celelalte bunuri pe care comercianții europeni le cumpără din țară.

În 2023, companiile din blocul comunitar au vândut produse culturale – de la bijuterii, la opere de artă, cărți, console de jocuri, instrumente muzicale sau ziare – în valoare de peste 26 de miliarde de euro în afara granițelor UE, arată datele publicate recent de Eurostat. Dintre toate acestea, la cea mai mare căutare au fost bijuteriile, cu exporturi care depășesc 15 miliarde de euro.

În același timp, piața bunurilor de cultură este mai mare în interiorul Uniunii, cu exporturi între statele membre care au depășit 26,6 miliarde de euro anul trecut, conform acelorași statistici. Piața bijuteriilor din interiorul Uniunii ajunge aproape de 6,9 miliarde de dolari, iar România a fost anul trecut al zecelea cel mai mare exportator.

Ce vând firmele

Companiile din doar trei state sunt responsabile pentru mai bine de jumătate din exporturile intracomunitare de bijuterii – Italia (2,52 miliarde de euro), Franța (1,46 miliarde de euro) și Germania (1,14 miliarde de euro). Prin comparație, cifrele din dreptul României arată vânzări de aproape 116 milioane de euro. Bijuteriile sunt cel mai important export cultural al României, reprezentând aproape 42% din totalul de 279 de milioane de euro de anul trecut. În urmă cu 6 ani, în 2018, valoarea bunurilor culturale vândute peste graniță de firmele din România era de 125 de milioane de euro.

După bijuterii, urmează ziare, jurnale și periodice, în valoare de 46 de milioane de euro și cărți, la 32 de milioane de euro. Firmele din România au vândut peste graniță și console de jocuri video în valoare de 29 de milioane de euro, iar valoarea exporturilor de jocuri video, înregistrări muzicale sau filme a ajuns aproape de 27 de milioane de euro. Mai jos se regăsesc instrumentele muzicale, cu exporturi în valoare de 15,1 milioane de euro. Articolele artizanale textile sau ornamentale sunt și ele sus în clasament, cu 12,8 milioane de euro. Operele de artă au adus câștiguri în valoare de aproape 1,2 milioane de euro.

Cine cumpără

În plan mai larg, aceste exporturi reprezintă o parte mică, sub 0,5%, din totalul exporturilor din România. Prin comparație, media europeană este 1% și doar în Italia ajung la 2%. Dintre statele candidate, Turcia are cea mai mare pondere a bunurilor culturale în exporturile totale, ajungând aproape de 4% anul trecut.

România a fost în 2018 și a rămas în 2023 un importator net de astfel de produse, firmele aducând în țară produse în valoare de aproape 421 de milioane de euro. Cea mai mare piață pentru firmele autohtone rămâne cea europeană; peste 85% din aceste exporturi au mers anul trecut către alte state membre ale UE.

Statisticile comerciale sunt dificil de realizat cu exactitate, iar Eurostat, spre exemplu, nu oferă date despre comerțul companiilor din România cu bijuterii înainte de 2023. Pentru anii precedenți, datele disponibile arată că Italia a fost cel mai mare cumpărător în ultimii 10 ani. În 2022, importurile Italiei de bijuterii din România s-au ridicat la aproape 71 de milioane de euro, conform Observatorului Complexității Economice. Pe listă urmează Polonia, cu importuri de 2,17 milioane de euro, și Bulgaria, cu 0,69 milioane de euro. (ziare.com)

Articolul precedentCum recunoști anvelopele de iarnă
Articolul următorIoan Mang: PSD este garanția creșterii salariilor