Șoselele din România vor fi monitorizate cu un sistem automat de camere și radare, iar șoferii prinși că încalcă legea vor primi amenzile direct acasă.
Și asta, în cel mult doi ani. O lege în acest sens ar urma să fie votată în Parlament până la finalul lunii decembrie, ca să nu pierdem finanțarea pentru acest proiect.
Cum funcționează e-SIGUR
Potrivit unei directive europene, sistemul integrat de monitorizare a traficului rutier denumit „e-SIGUR” ar trebui să reducă numărul de accidente rutiere grave cu 50% până în 2030. România se află pe primul loc la numărul de morți de pe șosele
„e-SIGUR” conectează o vastă rețea de camere video, radare, calculatoare, servere cu mai multe baze de date și registre naționale precum: evidența persoanelor, Direcții de Înmatriculare și Permise și chiar la Sistemul European de Informații privind Vehiculele și Permisele de conducere. Vorbim de centre integrate construite de CNAIR și care vor arăta precum unul unde se monitorizează traficul pe toate autostrăzile din țară.
Sistemul „e-Sigur” ar trebui să depisteze în trafic inclusiv mașini furate, să-i prindă pe șoferii care depășesc viteza sau trec pe culoarea roșu.
Totodată, va colecta date despre cât de aglomerate sunt șoselele sau despre condițiile meteo și starea carosabilului.
Acest proiect va începe cu autostrăzile?
Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR: „Va începe în paralel și cu drumurile naționale. Apoi sunt drumurile naționale tranzitate frecvent și care generează număr mare de victime și chiar decese, vorbim de DN1, DN7, DN2”.
Sistemul de monitorizare trebuie să respecte și dreptul la propria imagine, așa că operatorii vor fi obligați să folosească tehnici de anonimizare a șoferilor și a pasagerilor. Timp de cinci ani trebuie să se păstreze o evidenta a tuturor persoanelor care s-au logat în sistem.
Proiectul a fost trimis în Parlament, unde va fi dezbătut și supus la vot. Sindicaliștii din Poliție spun că legea nu e completă și că unii șoferi știu deja cum să scape de amenzi.
Cosmin Andreica, președintele Sindicatului Polițiștilor Europol: „La fel cum a fost și în anii precedenți, când aveam camere fixe în diferite localități, conducătorul auto care încalcă limita legală putea să scape foarte simplu. Când venea acasă, comunicare din partea Poliției să spună cine a condus mașina, indica o rudă apropiată, mătușă, bunică”.
O altă problemă ridicată de polițiști este lipsa de personal. Acum, deficitul înregistrat de Ministerul de Interne ar fi de aproximativ 30.000 de polițiști.
Sursa: StirilePROTV