Băncile fac din nou cartel. Consiliul Concurenţei continuă ancheta despre ratele românilor care ar fi fost majorate artificial şi găsesc noi nereguli grave. Inspectorii caută probe în telefoanele şi laptopurile bancherilor despre cum instituţiile bancare ar făcut schimb de informaţii sensibile prin Biroul de Credit.
Consiliul Concurenței a descins din nou la zece bănci. Inspectorii au căutat probe în legătură cu Biroul de Credit, o instituţie creată chiar de bănci. Acesta funcţionează ca un cazier bancar, unde se poate vedea situaţia fiecărui client care a luat împrumuturi.
Lucia Cujbă, reporter Observator: Potrivit surselor Observator, Consiliul Concurenţei continuă să adune probe în ancheta pornită în 2022. Există suspiciuni că 10 bănci s-au înţeles să crească ratelor românilor. Acum un an, sumele datorate s-au dublat din cauza ROBOR, care a depăşit cu mult dobânda-cheie stabilită de BNR. Asta deşi cei doi indici ar trebui corelaţi.
Valentin Mircea, avocat: Riscul există, într-adevăr, ca Biroul de Credit să funcţioneze ca un soi de platformă, placa turnantă, să schimbe informaţii între bănci. Să ştie mai mult decât trebuie unele de la altele. E posibil din prima parte a investigaţiei să fi apărut aceste informaţii.
Camelia Grădinaru, broker de credite: Trebuie verificat dacă se respectă procedura legală de transmitere a datelor către Biroul de Credit, că există un contract în spate.
Nici Consiliul Concurenţei, nici Biroul de Credit nu au răspuns solicitărilor Observator
Pentru mulți români, Biroul de Credit reprezintă o listă neagră de coşmar. Odată ce numele unei persoane este înregistrat pe lista rău-platnicilor, îi va fi foarte greu să acceseze alte împrumuturi.
Marius Păcureţ, client al unei bănci: Chiar dacă am plătit toată suma respectivă, din cauza băncii, nici acum nu am fost şters din Biroul de Credit. De trei luni de zile, în continuare…
Camelia Grădinaru, broker de credite: Biroul de Credit are o pondere foarte mare. Degeaba te încadrezi financiar, degeaba te încadrezi ca profil, dacă Biroul de Credit spune nu. De aceea, banca este obligată să transmită către Biroul de Credit date complete, corecte şi actualizate. De cele mai multe ori, se pare că nu se întâmplă asta.
Clienții băncilor care s-au înțeles să crească ROBOR ar putea cere despăgubiri
Dacă suspiciunile Consiliului Concurenţei că băncile s-au înţeles să crească ROBOR-ul se confirmă, clienţii ar putea cere despăgubiri.
Valentin Mircea, fost vicepreşedinte al Consiliului Concurenţei: Cei care au plătit rate majorate pot cere recuperarea diferenţei de dobândă, cât ar fi fost în mod normal dobânda.
Însă rezultatele investigaţiei nu vor fi gata mai devreme de un an. (sursa)