Aproape 3 milioane de elevi şi preşcolari încep luni, 5 septembrie, cursurile noului an şcolar 2022-2023, în peste 17.800 de unităţi de învăţământ. Se dorește să fie, cu adevărat, un nou început: școala începe mai devreme anul acesta, au fost introduse noi reguli, altele au dispărut, în unele privințe sunt modificări importante. Unele lucruri par să nu se schimbe, însă, niciodată: în continuare sunt școli nepregătite să-și primească elevii, școli cu toalete în curte și vulnerabile la incendii sau alte situații neprevăzute.

Anul școlar 2022-2023 începe cu noi reguli în privința notelor și a organizării – nu mai există obligativitatea tezelor semestriale, pentru că nu vor mai exista nici semestre, la fiecare materie va exista o una singură medie, anuală, iar vacanțele vor fi mai multe, existând cinci „module” de învățare. Ministrul Sorin Cîmpeanu a declarat joi seara, la Digi24, că este convins că la sfârșitul anului școlar, grație acestor schimbări, profesorii vor fi mai relaxați, iar copiii vor îndrăgi mai mult școala.

Regulile pandemiei devin „recomandări”

Anul acesta, părinţii au acces neîngrădit în unităţile de învăţământ la festivităţile de începere a noului an şcolar, a precizat ministrul educaţiei, Sorin Cîmpeanu, într-un mesaj transmis duminică. Precizările vin în condițiile în care în ultimii doi ani au fost restricții din cauza pandemiei. Un alt semn că pandemia nu mai este o preocupare: masca sanitară nu mai este obligatorie în școli, ci doar recomandată, la fel și păstrarea distanței fizice.

Ministerul Sănătăţii a transmis recomandări de igienă pentru școli, printre care spălatul pe mâini, arisirea sălilor de curs, dar şi purtarea măştii în spaţiile închise aglomerate. În plus, elevii vor trebui să fie „inspectați vizual” de un cadru didactic, atunci când ajung la școală, pentru a sesiza eventuale semne de boală.

Important – celebrul aviz epidemiologic și adeverința medicală pentru educație fizică nu mai sunt necesare la începerea noului an școlar.

Structura anului şcolar 2022-2023. Când sunt cele 5 vacanțe

Anul şcolar 2022 – 2023 vine cu modificări de structură și metodologie și are o durată de 36 de săptămâni de cursuri. De anul acesta, toți elevii vor avea același număr de vacanțe, iar prima va fi chiar luna viitoare, în ultima săptămâna din octombrie.

Excepție fac, ca de obicei, elevii care au de susținut examenele naționale. Pentru clasele a XII-a zi și a XIII-a seral şi frecvenţă redusă anul şcolar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri şi se încheie la data de 2 iunie 2023.

Pentru elevii claselor a VIII-a, anul şcolar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri şi se încheie la data de 9 iunie 2023.

Noul an școlar nu mai are semestre, ci este structurat în cinci „module” – cinci perioade de cursuri, care alternează cu cinci perioade de vacanță.

Cursuri:

de luni, 5 septembrie 2022 – până vineri, 21 octombrie 2022

de luni, 31 octombrie 2022, până joi, 22 decembrie 2022

de luni, 9 ianuarie 2023, până vineri, 3 februarie 2023, respectiv vineri, 10 februarie 2023, sau vineri, 17 februarie 2023, la decizia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, după caz

de luni, 13 februarie 2023, respectiv luni, 20 februarie 2023, sau luni, 27 februarie 2023, la decizia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, după caz, până joi, 6 aprilie 2023 

de miercuri, 19 aprilie 2023, până vineri, 16 iunie 2023; 

Vacanțe:

de sâmbătă, 22 octombrie 2022, până duminică, 30 octombrie 2022

de vineri, 23 decembrie 2022, până duminică, 8 ianuarie 2023

o săptămână, la decizia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, în perioada 6 – 26 februarie 2023

de vineri, 7 aprilie 2023, până marţi, 18 aprilie 2023

de sâmbătă, 17 iunie 2023, până duminică, 3 septembrie 2023.

În ziua de 5 octombrie – Ziua internaţională a educaţiei – şi în zilele nelucrătoare/de sărbătoare legală prevăzute de lege şi de contractul colectiv de muncă nu se organizează cursuri.

„Școala altfel” și „Săptămâna verde”

Programul naţional „Şcoala altfel” şi Programul „Săptămâna verde” se desfăşoară în perioada 27 februarie – 16 iunie 2023, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unităţii de învăţământ. Derularea celor două programe nu se planifică în acelaşi interval de cursuri.

Prin excepţie, la clasele din învăţământul liceal – filiera tehnologică, din învăţământul profesional şi din învăţământul postliceal, în perioadele dedicate programelor „Şcoala altfel” şi „Săptămâna verde” se organizează activităţi de instruire practică.

Când se pot suspenda cursurile

În situaţia suspendării cursurilor, conform Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, măsurile privind parcurgerea integrală a programei şcolare prin modalităţi alternative stabilite de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ nu se dispun în perioada vacanţelor şcolare.

Totodată, în situaţii deosebite, bine fundamentate, în funcţie de condiţiile climaterice locale speciale şi de specificul şcolii, inspectoratele şcolare pot aproba, cu avizul Ministerului Educaţiei, la cererea conducerii unităţilor de învăţământ, modificări ale structurii anului şcolar stabilite prin prezentul ordin.

Solicitarea de modificare a structurii anului şcolar se face după consultarea consiliului reprezentativ al părinţilor.

Cum se dau notele și cum se încheie mediile

Odată desființate semestrele, au fost desființate și tezele și tocmai de aceea, o noutate absolută a acestui an este sistemul de notare. La fiecare materie, profesorul va decide numărul de note pe care îl va acorda, dar trebuie să țină seama de regula „n+3”, unde n este numărul de ore pe săptămână la respectiva materie pe care îl are o clasă de elevi.

Numărul minim de note acordate elevului la un modul (din cele 5) este de două. Iar o altă condiție este ca la finalul anului să existe pentru fiecare materie o „evaluare sumativă”. Profesorii au libertatea de a stabili cum fac această evaluare.

Ca și până acum, notele pe care le primesc elevii se dau pe baza unor: evaluări orale,teste, lucrări scrise, experimente şi activităţi practice, referate, proiecte, probe practice sau alte instrumente stabilite de autoritățile abilitate.

Întrebat dacă există niște reguli în privința perioadelor în care trebuie să vină notele elevilor, ministrul educației a explicat la Digi24 că profesorii au primit mai multă libertate în a evalua elevii. „Dorim să lăsăm la latitudinea profesorilor și a școlilor o libertate mult mai mare, evident că lăsăm profesorilor libertatea de a se organiza. Acum avem module de învățare. Eu sunt convins că fiecare profesor responsabil – și sunt foarte mulți profesori responsabili și devotați – știu foarte bine să își facă evaluarea la propria disciplină, ritmic și oricum, la finalul fiecărui modul. Ce se solicită prin regulamentul de organizare și funcționare este o verificare sumativă la finalul anului școlar. Până atunci, există, prin dezbaterea cu partenerii de dialog social – elevi, părinți, profesori -, obligativitatea de a avea un număr minim de note, „n” + 3, unde „n” este numărul de ore alocat săptămânal. Dacă ai 3 ore de matematică, va trebui să ai minimum 6 note pe parcursul anului. Asta presupune o evaluare ritmică. Dacă ai 5 module de învățare, a se citi 5 perioade de cursuri, orice profesor va ști să-și repartizeze această evaluare în așa fel încât să se facă în mod natural”, a arătat Sorin Cîmpeanu. Astfel, va fi încheiată pentru fiecare disciplină o singură medie anuală, care este media aritmetică a tuturor notelor primite pe parcursul anului școlar la materia respectivă.  Media generală va fi calculată ca media aritmetică dintre toate mediile anuale la toate disciplinele și media anuală la purtare.

Elevii nu mai pot fi exmatriculați

O modificare importantă care va intra în vigoare din acest nou an școlar este eliminarea dispozițiilor referitoare la exmatricularea elevilor. Măsura exmatriculării va fi posibilă numai pentru învățământul postliceal.

Transferul elevilor de clasa a IX-a se va putea face în timpul anului școlar sau în vacanțele școlare doar în situații medicale deosebite, pe baza avizului comisiei medicale judeţene/a municipiului Bucureşti sau a documentelor medicale justificative, potrivit noului Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar. Acești elevi se pot transfera doar în situația în care media lor de admitere este cel puţin egală cu media ultimului admis la specializarea la care se solicită transferul, conform documentului.

De asemenea, în cazul elevilor corigenţi, amânaţi sau repetenţi situaţia lor şcolară se comunică în scris părinţilor sau reprezentanţilor legali sau, după caz, elevilor majori de către învăţător/institutor/profesorul pentru învăţământul primar/profesorul diriginte, în cel mult 10 zile de la încheierea cursurilor.

Admitere la liceu fără media din clasele V-VIII

Începând din acest an școlar, media claselor V-VIII este eliminată din calculul mediei de admitere la liceu, astfel că ierarhizarea absolvenților se va realiza doar pe baza mediei obținute la Evaluarea Națională. Până acum, media claselor V-VIII avea o pondere la 20 la sută în media de admitere.

De asemenea, „având în vedere ca în anul școlar 2021-2022 nu au fost perioade de întrerupere a școlii, în ipoteza în care nici în anul școlar 2022-2023 nu vor exista întreruperi, s-a decis revenirea la programele de examen în vigoare înainte de debutul pandemiei, atât pentru Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a, cât și pentru examenul național de Bacalaureat”, a anunțat ministrul Sorin Câmpeanu. (sursa)

Articolul precedentConsiliul Județean al Elevilor Bihor are o nouă conducere. Cine sunt elevii care au preluat ștafeta singurei structuri de reprezentare?
Articolul următorGreșeala pe care o fac școlarii când vine vorba de mâncare. Ce trebuie să facă părinții