În municipiul Oradea,  acolo unde conducerea penelistă a orașului simte apropierea campaniei electorale, a început sezonul anunțurilor de proiecte megalomane, menite a-i fermeca pe orădeni – a spus senatorul Florian Bodog într-o declarație politică susținută în Parlament.

Toate sunt ”mega” la început: mega-parcare, mega-șosele, mega-proiecte europene, etc. Pur și simplu te ia cu amețeală, de la așa huzur pe bani publici, a spus Bodog.

La final însă, a declarat senatorul bihorean, fiecare proiect grandios se dezumflă în fața realității crunte: marile proiecte se dovedesc a fi profund deficitare; lucrările sunt de slabă calitate raportat la prețul piperat la care au fost realizate; multe dintre ele nu au în spate niciun studiu științific, ci strict doar pofta șefilor PNL; altele nici măcar nu rezolvă problemele orădenilor.

La final, nici banii nu mai sunt așa de europeni precum par, căci în ciuda propagandei, cel mai mare efort pentru susținerea grandomaniei peneliste revine tot bugetului local finanțat, cu generozitate, din taxele și impozitele orădenilor păcăliți. Ultimele două exemple sunt cât se poate de edificatoare în acest sens.

Pentru a rezolva problema parcărilor din cartierul Nufărul 1, a spus Florian Bodog, edilii peneliști s-au gândit să facă o ”mega-parcare” subterană cum nu a mai văzut orașul! Fără a avea niciun studiu, au și anunțat că va avea 1500 de locuri. Pentru asta, o firmă de casă a PNL va îngropa în pământ, la propriu, milioane de euro! Și vor fi multe milioane pentru că, pentru cele 1500 de locuri de parcare visate într-o noapte, se va turna aproape un hectar de beton.

Să nu vă mirați prea tare! Așa se face regenerarea urbană la Oradea! Fără verdeață ca în alte orașe europene, dar cu mult fier-beton! Dincolo de imensa gaură în buget, bani cheltuiți fără nicio grijă privind eficiența, ”mega-proiectul” mai are și o altă deficiență majoră: pur și simplu nu rezolvă problema locuitorilor din zonă. Tot vor mai lipsi vreo 4300 de locuri de parcare!

Al doilea exemplu vizează cinci proiecte de infrastructură rutieră “majore” ce ar urma să fie implementate în decursul următorilor cinci ani de către Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor. Conform anunțului primarului, acestea sunt menite să pună la punct conectivitatea între Oradea și Zona Metropolitană Oradea.

Nu știu de unde a tras el această concluzie din moment ce chiar el recunoaște că nu există studii de prefezabilitate pentru niciuna dintre aceste “mega-proiecte”.

Traseele acestor șosele au fost propuse în urma discuțiilor dintre conducerea Primăriei Oradea și Consiliul Județean Bihor, adică între primar și șeful său de la județ, cu consultarea sumară a unor experți în construirea de drumuri.

Probabil că studiul de trafic pentru aceste drumuri a fost făcut în biroul președintelui de județ, iar specialiștii consultați au fost patronii de firme care urmează să realizeze lucrările…

Așa funcționează dezvoltarea la Oradea, a spus senatorul PSD! Peneliștii iau mai întâi decizia (ei fiind singurii care știu ce este bine și ce este rău pentru orădeni), o anunță și abia pe urmă fac studiile necesare, studii care, desigur, le confirmă decizia deja luată! Pentru că – așa cum a anunțat deja șeful de la județ al primarului în cel mai pur stil dictatorial – “unde are convingeri clare, nu mai stă la discuții”. Și nici nu se mai încurcă în studii…

Când apar probleme și disfuncționalități, pe de o pare, se dă vina pe constructori și pe arhitecți, pe de altă parte, propaganda oficială scoate din rastel lozincile preferate: “bine că se face ceva” , “numai cine nu muncește nu greșește”, “pesediștii care se opun proiectelor sunt dușmanii dezvoltării”. Așa a putut ajunge Oradea “probabil cel mai frumos oraș din România” și locul “unde se trăiește ca-n afară”!

Apropo de acest ultim aspect, anul acesta, peneliștii bihoreni au plătit bani publici, din nou, pentru ca Oradea să fie nominalizată de un website (care pretinde că desemnează destinația anului) la categoria “orașul care inspiră”. Stau să mă întreb oare ce poate “inspira” un astfel de stil de conducere? În orice caz, treaba este ”mega-bună” în mega-orașul numit Oradea: se cheltuie mega-bani pe proiecte megalomane, cu rezultate discutabile, totul pe bază de convingeri, fără studii și discuții! (sursa)

Articolul precedentÎn timp ce la aeroportul din Oradea e haos, încât conducerea habar nu are ce companii operează, Wizz Air anunță noi zboruri de la Brașov
Articolul următorCum va fi vremea de Florii și de Paști: Temperaturile anunțate de meteorologi