România este pe ultimul loc la siguranță rutieră în Europa și pe primul loc la numărul de oameni decedați în accidente grave produse pe șosele. Multe dintre aceste tragedii sunt produse de șoferi care fie nu cunosc regulile, fie nu vor să le respecte.

Sute de oameni au murit, în ultimul an, pe șoselele României, în accidente rutiere grave. Poliția vrea amenzi mai mari pentru cei care conduc agresiv.

Astfel, cei care fac slalom printre mașini, îi șicanează pe ceilalți în trafic, sau dau flash-uri pentru a-i atenționa pe ceilalți șoferi să se dea la o parte din calea lor pot primi amenzi usturătoare dacă sunt prinși de poliție, se arată într-un proiect legislativ supus dezbaterii publice pe site-ul Ministerului de Interne.

Iar cei care depășesc viteza legală cu peste 70 de kilometri la oră ar putea rămâne fără permis timp de patru luni.

Ce este conducerea agresivă

În același proiect a fost în sfârșit definit termenul de conducere agresivă.

Astfel, conform art. 54.1, nou introdus, ”prin comportament agresiv se înțelege efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul de vehicul, a uneia dintre următoarele manevre:

a) deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens;

b) întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor;

c) pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roților motoare;

d) circulația cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât și în lateral, de natură a intimida conducătorul acestuia;

e) folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în fața sa să elibereze banda de circulație;

f) conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu drumul numai una dintre roți;

g) mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalți participanți la circulație care circulă în spatele acestuia;

h) realizarea intenționată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia;

i) conducerea intenționată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public”.

Câți oameni au murit pe șosele în ultimii ani

Potrivit rapoartelor care stau la baza motivației demersului legislativ de modificare a Codului Rutier, sute de oameni au murit, anul acesta, din cauza vitezei excesive.

Statisticile arată că numărul persoanelor decedate în primele 9 luni ale anului 2021 a fost de 253, cu 6 mai mare față de aceeași perioadă a anului 2020 și cu 12 mai mare față de aceeași perioadă a anului 2019.

Statistica primelor 9 luni ale anilor 2019, 2020 și 2021 relevă o creștere de la an la an a încălcărilor limitei legale de viteză cu peste 50km/h. Astfel, în primele 9 luni ale anului 2019 au fost constatate 49.570 de încălcări ale limitei legale de viteză cu peste 50km/h, în primele 7 luni ale anului 2020, 61.029, iar în aceeași perioadă a anului 2021, 67.719.

De asemenea, raportul primelor 9 luni ale anilor 2019, 2020 și 2021 relevă o creștere a

nerespectării regulilor privind trecerea la nivel cu calea ferată. Astfel, în primele 9 luni ale anului 2019 au fost constatate 884 de astfel de contravenții, în primele 9 luni ale anului 2020, 568, iar în perioada similară a anului 2021, 1.155.

De asemenea, și statistica accidentelor de circulație produse ca urmare a nerespectării regulilor la trecerea la nivel cu calea ferată prezintă o creștere. În aceeași perioadă comparativă au fost înregistrate următoarele evenimente:

– în anul 2021 – 39 accidente rutiere, soldate cu decesul a 15 persoane, rănirea gravă a 6 persoane și cu rănirea ușoară a altor 44 de persoane;

– în anul 2020 – 31 accidente rutiere, soldate cu decesul a 10 persoane, rănirea gravă a 17 persoane și cu rănirea ușoară a altor 15 persoane;

– în anul 2019 – 31 accidente rutiere, soldate cu decesul a 16 persoane, rănirea gravă a 13 persoane și cu rănirea ușoară a altor 34 de persoane.

Legiuitorii și-au dat seama că ”în prezent, legislația din domeniul circulației pe drumurile publice nu definește expres comportamentul neadecvat în trafic al unui conducător de vehicul, care poate influența siguranța circulației, poate pune în pericol viața sau integritatea corporală a persoanelor sau poate aduce prejudicii proprietății publice ori private”. (ziare.com)

Articolul precedentAUR îi cere lui Kovesi să investigheze modul în care s-a făcut contractarea vaccinurilor / Simion: Care sunt legăturile familiei van der Leyen cu Big Pharma, de ce au fost secretizate contractele?
Articolul următorBăncile nu resimt criza pandemică: Profitul sistemului bancar ajunge după 9 luni la un record de 6,4 miliarde lei: plus 36%!