Partidele au cerut decontarea a nu mai puțin de 148 de milioane de lei, aproape 30,5 milioane de euro, pentru cheltuielile din campania electorală. Pe baza datelor Autorității Electorale și a numărului de voturi obținute, potrivit BEC, HotNews.ro a calculat cât de eficiente au fost investițiile electorale ale partidelor.

Pe principiul „un om, un vot”, am luat în calcul voturile primite de fiecare formațiune la Senat, în condițiile în care numărul acestora este mai mare decât la Camera Deputaților în cazul fiecărui partid.

Cea mai mare investiție raportată la fiecare vot obținut a făcut-o Pro România. De partea cealaltă, cel mai bun raport cost-beneficiu este în cazul AUR.

Astfel, partidul lui Victor Ponta a cheltuit 28.018.828 de lei în campania pentru parlamentare și a obținut doar 244.227 de voturi, Pro România având în aceste condiții cel mai scump vot: 114 lei. Acest lucru nu i-a adus însă și intrarea în Parlament. Lucru valabil și pentru PMP care a cheltuit 19.674.029 de lei și a obținut 291.485 de voturi, costul pentru fiecare fiind de 67 de lei.
AUR, în schimb, a cheltuit 1.527.205 de lei și a fost votat de 541.938 de români, investiția în fiecare vot fiind de 2,8 lei. Cea mai profitabilă dintre toate partidele parlamentare.

PSD a cheltuit în campania electorală pentru parlamentare cei mai mulți bani și are cel mai scump vot dintre partidele care au intrat în Parlament. Partidul lui Marcel Ciolacu cere rambursarea a 43.359.958 de lei. PSD a fost votat 1.732.289, astfel că investiția făcută pentru obținerea fiecărui vot este 25 de lei.

Pe aproape sunt și liberalii cu 23,9 lei. PNL a cheltuit 36.149.973 de lei și a primit 1.511.227 de voturi.

USR-PLUS solicită decontarea cheltuielilor electorale în valoare de 15.240.362 de lei. Alianța condusă de Dan Barna și Dacian Cioloș a obținut 936.864 de voturi , însemnând o investiție de 16,2 lei pentru fiecare dintre ele.

În topul cheltuielilor de campanie urmează UDMR, cu 3.415.481. Uniunea lui Kelemen Hunor a fost votată de 348.262 de alegători și a avut, altfel spus, un vot de 9,8 lei.

Ce tipuri de cheltuieli sunt permise în campania electorală, potrivit legii:

  • Cheltuieli pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală la radio, televiziune și în presa scrisă
  • Cheltuieli pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală online
  • Cheltuieli pentru cercetări sociologice
  • Cheltuieli pentru afișe electorale
  • Cheltuieli pentru broșuri, pliante și alte materiale de propagandă electorală tipărite
  • Cheltuieli aferente serviciilor de telefonie și internet, cheltuieli de transport și cazare ale candidaților, cheltuieli de hrană, cazare și transport ale voluntarilor și ale membrilor partidului politic, cheltuieli pentru închirierea de spații și echipamente, cheltuieli pentru vestimentația voluntarilor și a membrilor partidului politic inscripționată cu denumirea sau numele competitorului electoral, cheltuieli de protocol destinate organizării de reuniuni electorale, cheltuieli pentru asistență juridică și alte tipuri de consultanță, precum și pentru plata serviciilor mandatarilor financiari
  • Cheltuieli pentru comisioane bancare (sursa)

Articolul precedentCe se întâmplă dacă o persoană se infectează cu SARS-CoV-2 după prima doză de vaccin
Articolul următorSUA iau bani ca să închidă investigațiile de corupție